Dacă ne citești de ceva vreme, vei găsi astfel de articole în fiecare anotimp. Pentru că da, indiferent de vreme, vrem să te convingem să te dai jos de pe canapea.

Când începe toamna, oamenii petrec mai mult timp în aer liber, savurând aerul răcoros după canicula verii. Din punct de vedere al temperaturilor exterioare, este şi unul din momentele oportune pentru a începe alergare.

Pe timpul iernii se antrenează outdoor doar sportivii perseverenţi, ceilalţi preferând banda de alergat, așa că profită de ocazie și ieși la alergat pe aleile acoperite de frunze ale parcurilor.

CITEȘTE ȘI: Restricționarea traficului rutier în București cu ocazia Raiffeisen Bank Maratonul București

Alergarea are multe efecte pozitive asupra organismului:

  • Tonificarea muşchiului inimii cu ajutorul exerciţiilor regulate.
  • Corpul învaţă să transporte şi să prelucreze mai mult oxigen în muşchi, iar acest lucru creşte eficienţa.
  • Deşi corpul consumă o mare cantitate de energie în timpul sportului, după antrenament te vei simţi mai energic.
  • Alergarea poate fi relaxantă şi te ajută, totodată, să dormi mai bine.
  • În timpul şi după alergare vor apărea cele mai creative idei şi soluţii la problemele existente.
  • Alergarea întăreşte sistemul imunitar.

Cum observi succesul?

  • Vei fi mai echilibrat şi vei avea mai multă energie pentru muncă şi familie.
  • Nu vei mai avea după fiecare scară urcată respiraţia tăiată.
  • Vei ajunge să parcurgi un traseu din ce în ce mai lung.
  • Alergarea uşoară reduce tensiunea arterială.
  • Îţi vei controla mai uşor greutatea cu ajutorul antrenamentelor regulate.

 Efecte negative

Dacă îţi planifici bine cursa şi vei evita cei mai mari copaci, nu vei avea parte de experienţe negative. Cu toate acestea, noi îţi vom arăta care sunt cele mai frecvente greşeli:

  • Să vrei prea mult într-un timp scurt. Sistemul cardiovascular se adaptează mai repede decât sistemul muscular (ligamente, tendoane, muşchi), motiv pentru care acesta trebuie lăsat să se adapteze ca să poată ajunge la o mai bună performanţă. Lucrurile bune necesită timp! O ambiţie prea mare duce, de multe ori, la o pauză de alergare.
  • Să ignori ceea ce spune corpul tău şi să te antrenezi la acelaşi nivel în continuare.
  • Echipamentul incorect, deşi ăsta este un lucru relativ. Cine începe treptat, poate obţine primele succese şi cu pantofi obişnuiţi de sport. Până acum ceva timp, nu existau pantofii sport de ultimă performanţă şi, cu toate acestea, au fost dobândite rezultate bune. Dacă vrei însă să îţi cumperi încălţăminte sport, este recomandat să optezi pentru o pereche adecvată.

CITEȘTE ȘI: Mii de bucureștenii au alergat pentru supraviețuitoarele cancerului la sân

Ce mă motivează?

Vocea interioară are un rol important pentru toţi sportivii, deoarece invocă întotdeauna diverse motive pentru care ar fi mai bine să nu alergi astăzi: vremea, ploaia, picioarele obosite, programele TV excelente şi lista poate continua..

  • La început va fi greu, însă vei ieşi învingător de cele mai multe ori, iar asta primează în faţa slabiciunilor tale. Câteodată, asta reprezintă motivaţia supremă. După aceea, lucrurile vin (aproape) de la sine.
  • Dacă îţi este greu să începi, încearcă să îţi găseşti un partener sau o parteneră de alergat. În felul acesta şi probabilitatea de a anula antrenamentul dispare.
  • Notează zilele de antrenament pe un post-it şi lipeşte-l pe frigider sau pe oglinda de la baie.
  • Cel mai bine este să îţi fixezi trei zile în care să faci sport. Când intenţionezi să fixezi duminica zilele din săptămâna viioare în care vei alerga, probabilitatea ca acest plan să eşueze este mare, asta deoarece programul făcut astăzi pentru o perioadă mai lungă tinde să dea greş.
  • Aranjează-ţi lucrurile necesare pentru antrenament încă de seara şi pune-le lângă pat. În felul acesta, când te vei trezi dimineaţa, vei şti ce ai de făcut.
  • Şi metoda recompenselor funcţionează astfel: „dacă reuşesc să alerg de trei ori săptămâna aceasta, în weekend îmi voi face o surpriză plăcută”.
  • Atunci când îţi este greu să porneşti, aleargă ascultând muzică. Aşa împuşti doi iepuri dintr-o lovitură, deoarece muzica distrage atenţia şi calmează. Acest lucru poate fi însă şiriscant, mai ales în situaţia în care există şi alţi participanţi la trafic (biciclişti, maşini, câini); de aceea, trebuie avut grijă!
  • Este important de ştiut, chiar şi pentru sportivii cu experienţă, că poate dura până la 15 minute ca antrenamentul să devină distractiv, iar entuziasmul să îşi facă apariţia.

Cum îmi menţin motivaţia?

  • Înscrie-te într-o cursă, deoarece munca pentru atingerea unui scop motivează şi mai mult.
  • Notează-ţi totul într-un jurnal de alergare. Când îl vei răsfoi peste câteva săptămâni şi vei vedea câte ai realizat, îţi va fi mult mai uşor să continui.
  • Antrenează-te pe baza unui program şi a unui timp fix.
  • Găseşte-ţi un partener de alergare şi totul va deveni mai distractiv.

CITEȘTE ȘI: Claudia Pavel aleargă la maratonul București pentru copiii și adulții cu boli incurabile îngrijiți de HOSPICE Casa Speranței

Cum să încep?

  • Când nu ai mai făcut sport sau când ai luat o pauză pentru o lungă perioadă de timp, este util să faci un control la medicul de familie. Aşa vei fi sigur că sănătatea nu îţi va afecta antrenamentul.
  • Înscriete-te într-un club de alergare. Acolo, alergătorii îţi vor arăta căror lucruri va trebui să le acorzi o importanţă deosebită.

Cea mai frecventă greşeală a începătorilor este că îşi doresc prea mult din prima. Ideal ar fi să te antrenezi după un plan corespunzător.

Acum că ştii teoria, e timpul pentru practică. Spor la alergat!

Text: Florena Gheorghe
Foto (cu licență): Shutterstock

Urmărește RunningMag.ro pe Facebook, YouTube, Twitter, Instagram și Google +

Citește și articole din categoria SFATURI:
7 lucruri de care să ții cont când îți cumperi online echipament de alergare
Care este cel mai bun stil de alergare?
9 sfaturi de care să ții cont când alergi la temperaturi ridicate
Trail running: echipamentul potrivit pentru începători
Cine aleargă desculț trăieşte mai sănătos?
Pregătiri pentru primul maraton cu Marius Ionescu
Antrenament pentru o cursă în deșert cu Paul Dicu
5 avantaje ale alergării în grup

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

five × three =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.