Remi Bonnet

Alergătorul montan Rémi Bonnet vorbește despre fascinația de a alerga la altitudini mari. Dar și despre ceea ce înveți despre viață, despre tine și corpul tău, atunci când alergi pe munte.

Rémi Bonnet are 22 de ani și de patru ani este alergător montan. În palmaresul său se află deja o victorie în prestigioasa cursă Transvulcania-Skyrace din La Palma, Spania (pe distanța de semimaraton) și, din 2015, deține recordul în cursa Red Bull K3.

Rémi strălucește în momentul în care se încalță cu pantofii de alergare și se simte cel mai bine în cursele montane care se desfășoară la peste 2.000 de metri altitudine sau în curse de tip Vertical Race.

Ne-am întâlnit cu el în Charmey, Kanton Freiburg, undeva la o altitudine de 1.475 de metri, punctul de plecare pentru antrenamentul său zilnic. „Odată ce ai fost prins de fascinația muntelui, nu mai ai cum să scapi“, spune Rémi Bonnet – care explică în opt pași cum poți să te transformi și tu într-un alergător montan pasionat.

PASUL 1: TE JOCI CU MUNTELE

„Respiră aerul proaspăt, bucură-te de liniștea de sus, uită-te în jur cu atenție. Vei simți imediat cum te încarci de energia unui peisaj fabulos. Atunci când cucerești un munte în alergare, trăiești o experiență unică. Muntele devine terenul tău de joacă și chiar dacă alergi în fiecare zi pe același munte, vei vedea că fiecare alergare este una complet nouă. Și eu alerg de multe ori pe muntele din apropierea casei, dar nu m-am plictisit niciodată. Natura îmi pregătește în fiecare zi câte o provocare nouă.“

PASUL 2: EXPLOATEZI FIECARE ANOTIMP

„Pe munte nu există «off-Season». În fiecare anotimp, muntele te solicită într-un alt mod. O cursă de tip «vertical race» pe schiuri înseamnă un efort extrem intensiv, dar de scurtă durată, alergarea durând cam 30 – 45 de minute până la primul vârf. La cursele de tip «skyrunning», ai parte de un peisaj variat în cele trei – patru ore cât durează o cursă. Important este să te pregătești cât mai bine pentru fiecare ieșire.“

PASUL 3: TE ÎNCARCI CU ENERGIE DIN NATURĂ

„O alergare pe munte nu este niciodată ceva de rutină. Fiecare ieșire este un eveniment, o nouă experiență. Peisajul îți dă o senzație de libertate și este liniștitor. Te încarci cu energie și ești mult mai motivat. Te poți bucura de această forță extraordinară a naturii la fiecare antrenament, pentru ca apoi să o exploatezi la maximum în competiții. Dacă am de depășit un pasaj mai dificil al traseului, reușesc să-mi adun forța din energia naturii și din varietatea fantastică a peisajului.“

PASUL 4: PRIVEȘTI VÂRFUL MUNTELUI CA PE O METAFORĂ

„Alergarea montană nu este o plimbare. Trebuie să fii într-o formă bună, sănătos și, clar, nu trebuie să-ți fie frică de înălțime. Dacă avem aceste puncte de bază, atunci chiar nu mai ai vreo scuză. Și, îți spun, merită din plin. Pe munte, vei avea ocazia să te cunoști nu doar ca atlet, ci și ca om. Linia de sosire în curse stradale este atractivă, dar la o alergare montană linia de sosire este absolutul. Nu poți să descrii în cuvinte senzația pe care o ai când ajungi pe vârf și ai trecut linia de sosire. Vei avea o satisfacție incredibilă, îți dă curajul să ataci obiective și mai îndrăznețe, și asta nu doar ca atlet. Dacă privești vârful muntelui ca pe o metaforă, vei descoperi că asta te ajută în fiecare moment din viața ta.“

PASUL 5: TE ÎMPRIETENEȘTI CU ELEMENTELE NATURII

„Ai alergat până acum doar pe șosea sau în parcuri? Pregătește-te să te confrunți cu ceva complet nou: pe munte, suprafața pe care alergi își poate schimba complet aderența în doar câțiva pași. O potecă uscată poate deveni rapid un drum plin cu bălți și noroi, iar o suprafață dură se poate transforma brusc într-o suprafață plină de pietre mișcătoare. În plus, vremea se poate schimba și ea, de la un minut la altul. Asta înseamnă că trebuie să fii atent în permanență la tot ceea ce este în jurul tău. Nu uita că, pe munte, fiecare pas înseamnă o responsabilitate foarte mare.“

PASUL 6: DESCOPERIREA DE SINE

„Ca începător, trebuie mai întâi să înveți să-ți găsești ritmul. Pe măsură ce acumulezi experiență, îți vei da seama pe munte dacă ești prea rapid sau prea lent. În momentul în care vei deveni alergător montan, vei realiza că nu frecvența respirației sau pulsul sunt factorii care te limitează, ci mușchii picioarelor. Învață să asculți întotdeauna ce-ți transmit picioarele!“

PASUL 7: RECOMPENSA ESTE CÂND ALERGI ÎN COBORÂRE

„De cele mai multe ori, organizatorii curselor de alergare montană îți oferă posibilitatea să cobori muntele cu telescaunul sau cu telecabina, dar eu nu folosesc acest mijloc de transport decât atunci când simt că nu mai pot sta în picioare. Se spune că alergatul în coborâre îți afectează foarte mult genunchii, ceea ce este adevărat dacă pur și simplu te arunci la vale fără să ții cont de nimic. În schimb, cu o tehnică bună este o adevărată plăcere să parcurg drumul de întoarcere tot în alergare.“

PASUL 8: PREGĂTIRE COMPLETĂ

„Antrenamentul la altitudine mare este genial. Îți întărește întregul organism, mușchii, inima, plămânii. Dacă locuiești la oraș și vrei să participi la o cursă de alergare montană, îți recomand să te antrenezi două–trei zile înainte, la o altitudine de peste 1.800 m, pentru aclimatizare. În acest fel, corpul tău se obișnuiește cu aerul rarefiat. Lipsa de oxigen face ca organismul să producă mai multe celule roșii, pentru ca sângele să alimenteze mușchii și organele cu cât mai mult oxigen. Acest efect pozitiv îl vei simți câteva săptămâni bune după cursă. Sportivii profesioniști au inclus în programul lor antrenamente la altitudine tocmai din acest motiv.“

Text: Christine Vitel (Red Bulletin) / Foto: Damien Rosso (Red Bull Content Pool)

Citește și: 5 lucruri care te vor convinge să alergi mai mult pe plajă

Urmărește RunningMag.ro pe FacebookYouTubeTwitterInstagramGoogle + și Mixcloud

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

nine + 17 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.