RUNNING MAG TRANSFĂGĂRĂȘAN CHALLENGE

19 ore, 22 de minute și 7 secunde… De atât a avut nevoie Andrei Gligor pentru a parcurge în alergare cei aproximativ 151 de kilometri ai „celui mai spectaculos drum din lume”, în cadrul proiectului RUNNING MAG TRANS CHALLENGE.

De când Jeremy Clarkson a declarat că Transfăgărășanul este „cel mai spectaculos drum din lume”, lucram chiar la revista BBC TopGear pe atunci, Drumul Național 7C a fost locul unde s-au desfășurat raliuri, s-au stabilit recorduri și s-au filmat reclame spectaculoase cu modele celebre în lumea auto.

În organizarea unora dintre evenimente am fost implicat și eu, iar de când cu RUNNING MAG, mă tot bătea gândul acesta: oare în cât timp se poate parcurge Transfăgărășanul în alergare?

Și, nu, nu doar partea spectaculoasă până la Bâlea Lac, ci toți cei 151 de kilometri de la intersecția cu DN1 între Sibiu și Brașov, în apropierea comunei Cârțișoara, până în comuna Bascov, județul Argeș.

Primul om la care m-am gândit că ar putea veni alături de noi în acest proiect a fost Andrei Gligor. Am povestit, cred, un an despre acest lucru și, după ce a terminat proiectul său CaliVita 7 Deserts, în care a alergat în șapte deșerturi pe șapte continente diferite, am zis că este momentul și pentru RUNNING MAG TRANS CHALLENGE.

Inițial, trebuia să alergăm în august sau septembrie, dar traficul foarte mare din zonă, plus alte mici nesincronizări, a dus proiectul până în octombrie. Și, nu, nu am ales data de 9 octombrie după consultarea cu o echipă întreagă de specialiști în meteorologie (așa cum s-a întâmplat în cazul proiectului INEOS 1:59 Challenge), ci am avut pur și simplu un noroc incredibil.

După două zile de viscol și ninsoare pe Transfăgărășan, în care eu mă gândeam deja la mutarea evenimentului în 2020, chiar dacă Andrei spunea că nici nu se pune problema și că el aleargă în orice condiții, am avut parte de un soare fabulos.

De parcă și Transfăgărășanul era bucuros că îl cucerește cineva în alergare, că, pas cu pas, cineva a parcurs cel mai frumos drum din lume, Andrei Gligor fiind primul alergător care stabilește un timp de referință pentru parcurgerea integrală a Transfăgărășanului.

Cum a fost pentru Andrei Gligor…

“Am fost, am alergat, m-am întors. Vreo două zile mi-a luat să învăț din nou să merg. 150 de kilometri de alergare pe asfalt cu peste 2.500 de metri diferență de nivel pozitivă, pe unul dintre cele mai frumoase drumuri din lume, Transfăgărășan.

După încheierea circuitului CaliVita 7 Deserts, care mi-a purtat pașii în ultimii doi ani pe toate continentele lumii, am rămas cu multe momente și trăiri frumoase, dar, pe de altă parte, și cu un mare gol. Aveam sentimentul că s-a terminat ceva frumos și că nu mai urmează nimic. Spre bucuria mea, proiectul propus de RUNNING MAG a venit chiar la momentul potrivit, scoțându-mă din starea de contemplare și visare în care mă aflam și punându-mi picioarele la treabă.

RUNNING MAG TRANSFĂGĂRĂȘAN CHALLENGE

Și, uite-așa, într-o frumoasă dimineață de octombrie, înconjurat de o frumoasă echipă de suport, căreia îi mulțumesc pentru răbdarea de care a dat dovadă… suportându-mă atâtea ore, am luat startul de la intersecția Drumului Național dintre Sibiu și Brașov ce face legătura cu DN7C. De fapt, acesta era obiectivul, parcurgerea întregului drum național 7C, care traversează munții și se termină în apropiere de Pitești, la Bascov. Așadar, nu doar partea montană a Transfăgărășanului, ci întreg DN7C.

Habar n-aveam cum se va resimți corpul, pentru că după ce am terminat, în luna mai, cei 520 de kilometri alergați în Australia, am pus accent mai mult pe odihnă și recuperare, antrenamentele fiind reduse la minimum, atât ca frecvență, cât și ca volum de kilometri. Așadar, urma să fie interesant. Primii 21 de kilometri, până la Bâlea Cascadă, au trecut destul de repede și, deși drumul începea să urce ușor, știam că de la Bâlea Cascadă la Bâlea Lac urmează cei 13 kilometri de urcare serioasă.

Cu toate acestea,am intrat oarecum pe pilot automat, am lăsat calculele deoparte, mi-am luat ochii de la ceas și încercam să mă bucur de peisajele absolut senzaționale care începeau să mi se deruleze în fața ochilor.

RUNNING MAG TRANSFĂGĂRĂȘAN CHALLENGE

Cu doar două zile înainte ninsese destul de serios pe Transfăgărășan, însă drumul era acum uscat și curat, soarele ieșise de după munți, scăldând într-o lumină caldă versanții, iar zăpada așezată de o parte și de alta a drumului îmi reamintea totuși că sunt la munte și că vremea se poate schimba dintr-o clipă într-alta.

Am avut noroc și n-a fost așa, pe tot traseul având parte de soare și temperaturi de 7-10 grade Celsius. Făceam pauze la 10-15 kilometri pentru a-mi umple cu apă recipientele din vesta de alergare și pentru a mânca ceva din mâncarea pe care mi-o pregătisem de acasă și pe care am cărat-o cu mine.

Mi-am dorit ca acest proiect să fie făcut în spiritul curselor pe care le-am alergat în ultimii ani, și anume de autosuficiență. Chiar dacă echipa de suport a fost tot timpul lângă mine, să-mi acorde asistență în caz că ceva nu mergea bine, mâncarea, gelurile, pudrele de hidratare și echipamentul mi le-am cărat singur, ei oferindu-mi apă atunci când aveam nevoie.

Am ajuns la Bâlea Lac cu 15 minute mai devreme decât plănuisem, iar după o pauză scurtă de alimentare a început coborârea. Deși în mod normal partea grea a traseului fusese făcută, mă aflam abia la kilometrul 34. În mintea mea încercam să mă păcălesc că din acel moment urmează preponderent coborâre, însă nu era deloc așa.

Profilul traseului arăta că mai sunt 116 kilometri în care se mai adunau 1000 de metri diferență de nivel pozitivă. După ce 34 de kilometri de urcare mi-au ”frăgezit„ musculatura în cel mai brutal mod, tentația era foarte mare să dau drumul picioarelor pe coborâre, însă trebuia să rămân pe modul conservator pentru că mai era destul până la final și voiam din tot sufletul să duc provocarea aceasta până la capăt. Erau o mulțime de oameni în jurul meu care veniseră acolo să-mi fie alături și parcă nu voiam să plecăm mai devreme acasă.

RUNNING MAG TRANSFĂGĂRĂȘAN CHALLENGE

Orele au început să treacă din ce în ce mai greu, iar oboseala fizică și psihică începea să-și spună cuvântul. O ancoră mentală importantă, de care preț de vreo trei ore m-am agățat, a fost Barajul Vidraru. Odată ajuns acolo (km 86), știam că trecusem de jumătatea traseului. Începeam să-mi pun întrebările clasice pe care mi le pun tot timpul în astfel de curse în momente dificile: ”Ce mi-a trebuit? La câte o să mai supun corpul acesta?

Deși încercam să nu mă gândesc la câți kilometri au mai rămas, mintea exact într-acolo fugea, demoralizându-mă cumplit. Trebuia să găsesc resursele interioare să nu mă mai gândesc la distanța rămasă. Și atunci gândul mi-a zburat automat la familie, la fetița mea de 4 ani, care știam că îmi trimisese un mesaj video pe care eu nu-l puteam vedea pentru că nu aveam semnal.

Și cu acest gând că trebuie să vorbesc cu ea mi-am hrănit mintea încă 40 de kilometri, până când am ajuns într-o zonă cu semnal și am putut s-o văd și s-o aud cum îmi ura succes la cursă și să fiu sănătos, să mă întorc repede. Din acel moment mi-am spus că, și dacă mai sunt 100 de kilometri de alergat, îi voi face fără probleme.

Ultimii 35 de kilometri, între Curtea de Argeș și Bascov, au fost de departe cei mai solicitanți, atât fizic, cât și psihic. Nu mai știu ce parte a corpului nu mă durea. Se lăsase noaptea și intrasem într-o ușoară stare de transă. Alergam pe pilot automat, fără să scot un cuvânt.

RUNNING MAG TRANSFĂGĂRĂȘAN CHALLENGE

Îi mulțumesc prietenului meu Daniel Osmanovici, care m-a însoțit tot drumul pe bicicletă, pentru că m-a înțeles în acele momente și m-a lăsat să fiu eu cu mine. În liniștea nopții se auzeau doar pașii pe asfalt, respirația sacadată, iar dacă mă concentram, îmi puteam auzi chiar bătăile inimii. Nu știu la ce mă mai gândeam în momentele acelea. Probabil că la nimic. Știam doar că trebuie să pun un picior în fața celuilalt, oricât de chinuitor devenise acel lucru, și să ajung la linia de sosire.

După 19 ore, 22 de minute și 7 secunde, ajungeam la sensul giratoriu din Bascov, acolo unde se termina DN7C. Timpul efectiv de alergare a fost de 17 ore și 8 minute, diferența constând în pauzele de alimentare, hidratare și necesități fiziologice. La final am urlat cât m-au ținut plămânii. A fost ca o descătușare, ca o eliberare a tensiunii acumulate în atâtea ore de efort. Apoi mi-au dat lacrimile și i-am îmbrățișat pe toți cei aflați în echipa de suport, fără de care această nebunie n-ar fi fost posibilă.

Întotdeauna cred că nu mai am ce să descopăr la mine când mă hotărăsc să alerg câte o cursă din aceasta dificilă. Și de fiecare dată mă înșel. Provocările de genul acesta au darul de a te desface ca pe foile unei cepe, una câte una, până ajungi la esența ta. Și abia atunci îți dai seama de câte ești capabil să faci, dacă într-adevăr vrei cu adevărat.”

Cum a fost pentru Daniel Osmanovici….

RUNNING MAG TRANSFĂGĂRĂȘAN CHALLENGE

“Ştii ce întreabă lumea după ce spui că ai traversat Transfăgărăşanul? În câte zile ai făcut cei 151 de kilometri. Eu scot telefonul şi le arăt pozele şi le explic că totul a început miercuri dimineaţă şi s-a încheiat după ceva mai mult de 19 ore! Din acel moment lumea nu ştie cum să reacționeze, se blochează – „Eşti nebun, nu sunteţi întregi!”.

Poate că au dreptate, dar am vrut să îi fiu alături lui Andrei. Am zis că nu voi alerga, nu am antrenamentul necesar, aşa că voi sta pe bicicletă. Acum, dacă vei spune că a fost uşor (ceea ce a fost comparativ cu ce a făcut Andrei), îți spun atât: încearcă să pedalezi cu 7-8 km/h în urcare şi tot atât în coborâre, tot traseul (la coborâre nu mai pedalezi şi frigul devine stăpân).

Chiar dacă mă dor braţele de la cât m-am împins în ghidon pe coborâre, chiar dacă mă dor palmele şi cu 7 rânduri de haine tremuram de parcă eram fără haine, tot mai vreau să mai fac din nou un astfel de traseu. Am învăţat câte ceva, ştiu cum să mă pregătesc pentru următoarele sute de kilometri.

Ştiu că deja de la un punct corpul poate pentru că mintea îi zice că vrea. Ştiu că dacă ai echipa potrivită, care atunci când te opreşti îţi oferă tot suportul, sau un şofer care merge în miezul nopţii cu 7km/h ca să te protejeze, parcă nicio distanţă nu e prea mare.

Ce am văzut şi ce am simţit singur şi alături de Andrei poate fi mai bine zugrăvit de cineva care are harul povestirii, eu, unul, ştiu cum arătau sensul giratoriu din care am plecat, lumina de pe munţi la 7 dimineață, zăpada, liniştea şi munţii, respiraţia sacadată a lui Andrei, aerul tare, zâmbetul şi uimirea celor care ne vedeau, echipajele de poliţie de pe ultimii 30 de kilometri şi îmbrăţişarea de final.”

Nutriție

Când vorbim de alergare pe distanțe lungi, nutriția joacă un rol extrem de important. Este detaliul care poate face diferența între reușită și abandon. De aceea, trebuie pregătită minuțios și nu lăsată la voia întâmplării. Pentru parcurgerea Transfăgărașanului am avut următoarea abordare: pe prima jumătate a cursei, mâncare solidă (omletă cu legume și prosciuto învelită în tortilla wraps, orez cu legume și quinoa, curmale), totul pregătit de acasă și ambalat în porții mici, ușor de mâncat pe traseu.

Abia în a doua jumătate a cursei am apelat la geluri, pentru că dacă aș fi făcut-o de la început, era foarte posibil ca organismul să înceapă să le respingă după 10-12 ore, la Red Bull şi Cola. Aportul de multivitamine, minerale și antioxidanți este și el foarte important pentru a reface rezervele pierdute în timpul efortului. Am avut cu mine și le-am luat la intervale regulate: MagneZiB6, JointProtex Forte și Polinesian Noni de la CaliVita.

Echipament și mașini de suport

RUNNING MAG TRANSFĂGĂRĂȘAN CHALLENGE

Nissan Navara

Dacă ai nevoie de o mașină pe care să o pui la treabă, atunci Nissan Navara este, cu siguranță, opțiunea potrivită. Am ales acest model pentru RUNNING MAG TRANS CHALLENGE pentru că era perfect ca mașină de susținere pe parcursul traseului pentru Andrei Gligor, dar și pentru restul echipei, de la Marooni, fotograful revistei, și până la Daniel Osmanovici, care a parcurs tot traseul pe bicicletă.

Modelul folosit de noi este echipat cu motorul diesel de 2,3 litri, bi-turbo, și cutia automată cu 7 trepte. Versiunea double cab are 5 locuri plus bena din spate, unde a încăput absolut toate cele necesare pentru această acțiune. Inclusiv bicicleta lui Daniel Osmanovici.

În interior există numeroase spații de depozitare pentru tot ce ai la tine și suficient spațiu pentru cinci persoane, oricât de mult echipament ar avea la ele.

Cu un motor de 190 CP, Nissan Navara s-a comportat excelent atât pe autostradă, cât și pe drumurile virajate ale Transfăgărășanului, inclusiv pe porțiunile acoperite cu zăpadă și gheață.

Singurul lucru care ne-a lipsit a fost o conectivitate mai bună cu telefonul, dar până la urmă este o mașină pe care o pui la treabă, așa că am trecut fără probleme peste acest aspect. Prețul pentru modelul folosit de noi în cadrul proiectului RUNNING MAG TRANS CHALLENGE este de 39.960 de euro (TVA inclusă) și recunoaștem că ne-a salvat din toate situațiile dificile prin care am trecut pe parcursul celor 151 de kilometri. Consumul a fost unul mai mult decât decent, ținând cont de solicitările la care a fost supusă mașina, adică undeva la 7,9 litri / 100 km.

Pe scurt, Nissan Navara a fost mașina perfectă pentru proiectul nostru. Cu o versatilitate excelentă, indiferent de tipul de șosea, cu un consum redus de combustibil și o capacitate mare de încărcare, Nissan Navara a fost alegerea ideală pentru RUNNING MAG TRANS CHALLENGE.

Nissan Qashqai

RUNNING MAG TRANSFĂGĂRĂȘAN CHALLENGE

Nissan Qashqai este un partener de drum excelent atât pentru familiști, cât și pentru cei activi, care iubesc ieșirile în natură. De asemenea, poate fi util și pentru cei care vor să-i însoțească pe atleți în diferite proiecte.

Spre exemplu, în cadrul RUNNING MAG TRANS CHALLENGE, Nissan Qashqai i-a fost partener de drum atât lui Andrei Gligor, până la punctul de start, iar de acolo echipei care l-a asistat pe toată perioada celor peste 19 ore alergate.

Cuplat la o transmisie automată cu 7 trepte, motorul pe benzină de 1,3 litri și 157 CP s-a arătat agil, silențios și economic, acesta având un consum mediu în jur de 6 l/100 km.

Cei 1.569 de litri ai portbagajului – atât cât are acesta atunci când bancheta spate este rabatată – au fost suficienți pentru a acomoda o bicicletă și bagajele pentru două persoane. Când bancheta spate nu este rabatată, Nissan Qashqai oferă suficient spațiu pentru cinci persoane, plus bagaje.

Atunci când conduci sute de kilometri sau când rulezi peste 19 ore cu 5-7 km/h în urma unui alergător, cum a fost cazul nostru, confortul șoferului devine esențial. Nici la acest capitol, Qashqai nu dezamăgește. Astfel, scaunele din piele cu multiple posibilități de reglare, sistemul audio Bose și plafonul panoramic au făcut ca orele petrecute în spatele volanului de la start până la sosire să treacă mai ușor.

De asemenea, sistemul CarPlay s-a arătat salvator, mai ales că pe toată perioada am utilizat sistemul de navigare Waze, pentru a fi siguri că ținem ruta DN7C și nu ne abatem.

Prețul unui model similar cu cel utilizat de noi este 30.612 euro (TVA inclusă).

Garmin Fenix6X Pro Solar

Ultimul model de la Garmin m-a însoțit în aventura RUNNING MAG TRANS CHALLEENGE și m-a ”tras„ de mânecă atunci când aveam tendința să o las mai moale. Deși știam că are o baterie mult îmbunătățită, am fost plăcut surprins să constat că după 19h:22m în mod GPS mai aveam 40%. Încărcarea solară constituie în mod cert un avantaj, acest model fiind conceput pentru pasionații de aventuri de lungă durată. Și este disponibil la partenerul meu Trisport, pe trisport.ro.

Vestă alergare Instinct Eklipse

Este concepută special pentru curse lungi, versiunea de 12L fiind foarte potrivită pentru ce am avut eu de făcut. Este extrem de versatilă, ajustabilă, foarte ușoară și cu o mulțime de buzunare și compartimente care te ajută să-ți distribui echipamentul și mâncarea în așa fel încât să îți fie la îndemână în orice moment. E concepută să îți ofere liberate de mișcare și se poate ajusta din mers, fără să fie nevoie să o dai jos. Este disponibilă la partenerul meu Trisport, pe trisport.ro.

adidas Ultraboost 19

Deși cea mai lungă distanță alergată cu ei în antrenamente fusese de 32 de kilometri, am fost foarte plăcut surprins de amortizarea bună și de sentimentul de comoditate și lejeritate în alergare. Iar faptul că am terminat cei 150 de kilometri fără nici măcar o bășică sau o bătătură spune foarte mult despre calitatea pantofului de alergare.

RUNNING MAG TRANSFĂGĂRĂȘAN CHALLENGE

În loc de concluzie

Acum nu-mi vine în minte decât motto-ul cu care Eliud Kipchoge a coborât sub două ore pe distanța unui maraton: No Human Is Limited. Nu ne-am propus să coborâm sub un anumit timp, nu ne-am propus să stabilim un record. Pur și simplu, am vrut să parcurgem cei aproximativ 151 de kilometri în alergare. Și Andrei a reușit să facă asta în ceva mai mult de 19 ore. Este un timp de referință pentru toți cei care vor mai accepta această provocare și m-aș bucura să fie din ce în ce mai mulți.

Și le mulțumesc echipajelor de la Poliția Rutieră din județul Argeș care au fost alături de noi pe perioada cea mai dificilă din RUNNING MAG TRANS CHALLENGE. Domnilor, respect maxim!

Cele 20 de ore petrecute la volan în fața sau în spatele lui Andrei au fost poate cea mai importantă lecție de viață din ultimii ani. Bucuria sa de a alerga pe primii 20-30 de kilometri, când încă nu apăruse oboseala, a fost molipsitoare și mi-a arătat încă o dată că atunci când faci ceva cu plăcere nu există obstacole care să te oprească din drum.

A fost o lecție că, poate, atunci când fac ceva care nu-mi mai pune zâmbetul pe buze e timpul să mă opresc, să trag aer în piept și să o iau pe alt drum. Indiferent de cât de greu pare să fie.

Apoi finalul mi-a demonstrat că atunci când ești pregătit să renunți e important să te mai uiți o dată în adâncul tău, să-ți aduni toate energiile și să mai faci un pas. Și încă unul. Până când ți-ai atins obiectivul. Pentru că oricât de greu ar părea, satisfacția de la final e imensă. Îți mulțumesc, Andrei, pentru această lecție!

RUNNING MAG TRANS CHALLENGE este un eveniment susținut de Nissan România, adidas România, CaliVita, Trisport și Garmin.

Vrei să nu ratezi nici un număr RUNNING MAG / FITNESS MAG în 2020? Abonează-te!

 Abonează-te la RUNNING MAG / FITNESS MAG Print Edition 

Pentru a nu rata nimic din ceea ce postăm urmărește RunningMag.ro pe FacebookYouTubeTwitterInstagramGoogle + și Mixcloud

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

16 + 3 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.