Pantofi de alergare

Știi că atunci când ai tocit o pereche de pantofi de alergare trebuie să îți iei una nouă. Asta se numește înlocuire, nu rotire. Dar ce este rotirea și cu ce se mănâncă?

Câți doctori, atâtea rețete și câți alergători, atâtea sfaturi. Iar când vine vorba despre folosirea alternativă a pantofilor de alergare, atunci chiar că se rup norii și ești supus unei averse de îndemnuri și ponturi despre cum să-ți prăpădești salariul pe cât mai mult echipament pe care să-l împrăștii prin casă.

Nu toate ideile sunt proaste, unele sunt chiar elementare, de bun simț, cum ar fi, de exemplu, să ai pantofi adaptați suprafeței și sezonului în care alergi.

Însă, pe lângă astea, mai sunt unele care au în spate știința laboratoarelor sau a practicii acumulate de sute de sportivi în mii de kilometri.

Așadar, de prin lume adunate și-napoi la lume date, iată cele mai importante cinci beneficii pe care le primești când ai mai multe perechi de pantofi și le rotești în utilizare:

Micșorează numărul accidentărilor

Motivul este acela că, deși par relativ la fel, fiecare model și fiecare marcă de pantofi pun corpul să se mobilizeze într-un mod individual, iar asta înseamnă că mușchii, articulațiile și oasele vor fi solicitate sub unghiuri și forțe diferite. Și, uite așa, scad „șansele” să-ți suprasoliciți veriga slabă și să ajungi în cabinetul ortopedului.

Vei învăța mai multe despre tine

Schimbarea senzațiilor din picior, de fiecare dată când alergi cu alți pantofi, te va forța să fii mai atent la numitorul comun: tu. Când alergi cu tălpi de diverse grosimi și înclinații, vei compensa lucrurile noi prin activarea celor familiare, cum ar fi ritmul și lungimea pasului în care te simți confortabil. În timp, stilul tău va fi incoruptibil, indiferent de ce pui în picioare, iar dacă modul în care alergi este unul care îți face bine și te ține sănătos, atunci poți spune că ai prins secretul tinereții veșnice. Sau cam așa ceva.

 Înlătură accidentările datorate uzurii avansate

Să zicem că alergi 2.000 de kilometri/an. Când ai o singură pereche de pantofi, o vei folosi chiar și atunci când talpa și căptușeala s-au uzat într-atât încât să nu-și mai facă treaba cum trebuie și să înceapă să lucreze împotriva ta. Altfel se simt cei 2.000 de kilometri parcurși cu cinci perechi, dar aici intervine deja și o problemă de buget. Poate vrei să o lași mai moale cu frappe-urile și să-ți folosești resursele pentru ceva care chiar te ajută? E doar o idee…

Ai mereu o rezervă

Ghinioanele apar tot timpul. Se rupe un șiret, intră un cui în talpă, buldogul familiei ți-a confundat pantoful cu un desert… orice se poate întâmpla. Ar fi păcat să pierzi un antrenament într-o zi bună pentru că nu ai niște pantofi de rezervă. Regula nescrisă este să ai în jur mai mulți pantofi decât căței.

Ai mai mult timp pentru aclimatizarea unei perechi noi

Îți plac bășicile? Nici nouă! Când ieși la alergat cu pantofi noi, șansele să te întorci însângerat nu sunt neglijabile, așa că mai bine o iei cu ușurelul și folosești nouveniții în mod progresiv, fără abuz, utilizând ca back-up perechile de rezervă. Nimeni nu face un maraton în pantofi noi, nu?

Acum, că ai cinci motive solide să-ți mărești garderoba, intră în câteva magazine on-line sau ieși în oraș și vezi ce noutăți au mai apărut. Iar dacă eziți între a-ți cumpăra o pereche de pantofi scumpi (dar buni) și trei ieftineli dubioase, îți spunem că picioarele merită mereu ce e mai bun. Mereu!

Și sfaturile de la specialist…

Paul Sittner, specialist în recuperare medicală ortopedică și sportivă, ne dă câteva sfaturi legate de pantofii de alergare:

– trebuie să permită îndoirea completă a părții din față a labei piciorului;

– trebuie să fie flexibili, dar în același timp să-ți ofere stabilitate;

– dacă alergi de mai mult de două ori pe săptămână, atunci ai nevoie de cel puțin două perechi de pantofi de alergare;

– încălțămintea sport are nevoie de aproximativ 48 de ore pentru a reveni la forma inițială;

– dacă vrei să-ți cumperi o pereche nouă de pantofi de alergare, atunci fă-o seara. În timpul zilei picioarele se umflă, la fel și în timpul alergării, și astfel ești sigur că noua pereche îți oferă confortul dorit;

– în funcție de greutatea pe care o ai, se recomandă schimbarea pantofilor sport după 600-800 de kilometri de alergare.

Foto: Shutterstock

Citește și: Renunță la canapea timp de 30 de minute zilnic

Urmărește RunningMag.ro pe FacebookYouTubeTwitterInstagramGoogle + și Mixcloud

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

one × 4 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.