Motivația în sport

O definitie foarte simpla spune ca motivatia este abilitatea de a initia si persista asupra unui lucru sau actiune.

Sau conform DEX este “totalitatea motivelor sau mobilelor (constiente sau nu) care determina pe cineva sa efectueze o anumita actiune sau sa tinda spre anumite scopuri.”

Cand vorbim despre motivatia in sport, fie vorbim despre sportivii de performanta, fie de oamenii obisnuiti care, prin sport cauta sa isi indeplineasca un anume scop: sa fie in forma, sa slabeasca, sa apartina unui grup, sa isi demonstreze lor sau altora ca pot, sa fie “in trend” cu restul.

Asadar, ce ii face pe oamenii obisnuiti sa vrea sa practice un sport? Daca vorbim despre alergare, observam cum, si in Romania, in ultimii ani, numarul persoanelor care au inceput sa alerge in aer liber creste de la an la an. Este un lucru imbucurator, dat fiind faptul ca sedentarismul a devenit deja unul dintre principalele motive de boala.

Indiferent care este scopul pentru care incepi sa alergi, trebuie sa te gandesti cum vei face ca sa iti atingi obiectivul.

De ce este importanta motivatia?

Exista 3 lucruri importante in activitatea sportiva:

  1. Abilitatea , care inseamna capacitatatea ta fizica, mentala si tehnica. Cu abilitatatea de a face un sport sau orice alta activitate, te nasti, nu o poti schimba.
  2. Dificultatea – cand alegi sa alergi exista factori precum abilitatea celorlalti,factori externi ca vremea (temperature, vant, ploaie, soare) care dau “masura” dificultatii indeplinirii scopului propus (cum ar fi castigarea unei competitii)
  3. Motivatia este singurul factor asupra caruia ai control total. Ea va influenta performanta ta. Pregatirea fizica, factorii externi, oamenii din jur – toate acestea se sustin printr-o motivatie puternica.

Care sunt semnele unei motivatii scazute?

  • Amanarea antrenamentelor sau scurtarea lor
  • Efort scazut in timpul alergarii – adica nu dai tot ce poti
  • Dorinta scazuta de a te antrena atat cat ti-ai propus initial pentru a iti atinge scopul
  • Gasirea de “scuze” in fata celorlalti
  • Inlocuirea antrenamentelor cu alte activitati “prioritare”

Ce faci cand iti scade motivatia?

Alege directia in care vrei sa mergi!

Ai 3 variante: renunti (si parca nu vrei asta, nu-i asa?), continui asa cum ai facut si pana acum (mai amani, iti mai spui ca “merge si asa”, te multumesti cu cat ai realizat) sau hotarasti ca vrei sa dai cat mai mult.

Si aici intervine Decizia – care dintre cele 3 directii sa fie cea corecta pentru tine?

Indiferent care va fi ea, in functie de ce vei decide, vei sti foarte clar de cat timp vei avea avea nevoie ca sa faci ceva si ce efort va trebui sa depui. Chiar si renuntarea va duce la alte intrebari, cautarea altor directii sau preocupari. Dar, cu siguranta, vei lua cea mai buna decizie pentru tine!

Daca ai decis ce vei face, urmeaza Dedicarea, abnegatia cu care faci ceea ce ai decis. Cand te dedici in totalitate inseamna ca motivatia ta este nu numai setata, dar va fi mult mai usor sa o mentii si sa te lupti cu “tentatiile” si momentele de scadere sau de renuntare.

Si nu uita un lucru: motivatia vine intotdeauna din interior. Oamenii din jur, trainerii sau un coach vor putea doar sa te ajute sa ti-o mentii sau sa iti resetezi scopurile.

Citește și: Cele mai cool locuri de alergare din Billund – Danemarca

Urmărește RunningMag.ro pe FacebookYouTubeTwitterInstagramGoogle + și Mixcloud

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

20 − four =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.