Vlad Stoica

Vlad Stoica, managerul smartatletic, a luat decizia, în 2008, să organizeze prima competiție de triatlon. În 2016 Mamaia a fost gazda celei de-a opta ediții TriChallenge.

Am povestit cu Vlad Stoica despre pasiunea sa pentru acest sport, despre smartatletic și proiectele de viitor.

Interviul complet poate fi citit în numărul 3 al revistei RUNNING MAG care este acum disponibil în rețeaua de magazine Inmedio, în magazinul Sport Guru (București) și online pe Books Express.

RM: Vlad, cum a început aventura cu un triatlon la Mamaia?
Vlad Stoica: În 2008, eram circa 20-30 de persoane care participam la competiții de triatlon, cel mai mult prin străinătate, deoarece în țară nu aveam pe unde, cu excepția unui campionat național sordid și a competiției de la Reci, care, deși era foarte inimoasă, era rudimentară.

Așa că, m-am gândit să organizez o competiție cu standarde mai ridicate pentru acea vreme. În plus, era o chestie care mă enerva în această mică comunitate, și anume toată lumea se plângea că nu sunt competiții, că nu sunt sponsori în acest sport, că nu este cunoscut triatlonul în Romania.

În concluzie, nimeni nu făcea nimic să schimbe aceste lucruri. Așa că m-am hotărât eu să rup acest mindset.

RM: La triatlon sunt trei probe: înot, alergare și ciclism. Cum vezi tu piața pe cele trei discipline separat în România?
VS: La înot, din punctul de vedere al competiţiilor de amatori, se întâmplă lucruri, dar nu poți să spui ca este o piață și nici nu cred să devină o piață. Aici predomină pasiunea și încăpățânarea unor organizatori inimoși să țină în viață astfel de competiții.

În schimb, în alergare și în ciclism, lucrurile stau altfel, aici poți să zici ca este o piață, se fac profituri, există concurență, se organizează competiții mari, chiar cele mai mari din Europa de Est, se dezvoltă fenomenul și, nu în ultimul rând, crește numărul de participanți exponențial de la an la an.

RM: Există triatloniști care participă doar la evenimente specifice, sau participanții voștri sunt pasionați de una, două dintre discipline și așa au descoperit și încet, încet au ajuns la triatlon?
VS: În general, triatloniștii de la noi au ca probe preferate ciclismul și alergarea, de aici au plecat.

Sunt sporturi relativ accesibile care au prins repede. Foarte puțini au și înotul deoarece majoritatea nu a practicat în copilărie acest sport unde tehnica corectă face 80%.

Nu a existat o cultură a înotului în România. Majoritatea triatlonștilor amatori de la noi participă și la competiții de alergare și ciclism.

RM: Ce te leagă pe tine de triatlon?
VS: Foarte multe. Este un sport pe care l-am început întâmplător la 17 ani și l-am practicat în paralel cu polo până la 19 ani. Pentru mine, triatlonul a fost primul contact cu lumea civilizată, cu Vestul.

Mai precis, la 17 ani am câștigat o selecție pentru lotul militar al României, care urma să participe la Campionatul Mondial Militar de triatlon din Belgia. La acest campionat am făcut declicul deoarece în paralel cu evenimentul nostru era și un eveniment de triatlon pentru amatori, unde pentru prima dată în viață am văzut oameni de toate vârstele care practicau un sport complex și aparent greu, triatlonul.

La început, nu am înțeles ce îi împinge să facă acest efort, în România nu exista așa ceva.

Se făcea sport de performanță pănă la 18 ani, iar după această vârstă, dacă nu aveai perspective pentru performanța la europene, mondiale sau olimpiadă, trebuia să te lași, nu te mai ținea nimeni. Sportul se făcea ca mijloc de existență, ca un job, nu pentru sănătate şi bună dispoziție. Descoperisem o altă dimensiune a sportului, și anume sportul amator. Am rămas virusat de atunci.

După ce am făcut performanță pănă la 21 ani, am continuat ca amator, în paralel construind o carieră profesională. La 24 de ani am participat la primul ironman, fiind printre pionierii acestei probe în România. Așa că mă leagă multe de triatlon.

RM: Ai făcut încă de la început totul ca la carte? Este organizarea de evenimente un business în România?
VS: Nu, nu am făcut totul ca la carte pentru că nu exista o astfel de carte după care să fac. Practic, am reinventat roata deoarece nu am avut de la cine să învaț.

Pot să spun cu mândrie că am făcut toate greșelile, am luat-o complet de la zero. Singurul lucru de care m-am folosit a fost experiența ca participant la cele 30 de competiții de triatlon la care am luat parte în Vest până atunci.

Dacă este sau nu business, depinde foarte mult. Din păcate, văd mulți organizatori care pierd bani, și asta nu este bine deoarece, la un moment dat, nu vor mai organiza, iar asta înseamnă pierdere pentru toată comunitatea. Este foarte important ca organizatorii să facă profit, astfel calitatea competițiilor va crește în timp.

Dacă se vor face doar din pasiune, nu va fi un angajament pe termen lung. Am văzut prea multe competiții murind din cauza aceasta. Unele dintre ele, chiar competiții cult.

RM: Ce înseamnă smartatletic?
VS: O familie, practice, este familia mea extinsă. Desigur, înseamnă și o afacere, altfel ar fi foarte greu. Cel mai important lucru pentru mine este că am reușit să fac dintr-o pasiune un business și să creez un mediu de lucru foarte plăcut, unde vin zilnic cu plăcere.

RM: Rebranding pentru un eveniment, concept de triatlon. De ce? Cum? Ce înseamnă TriChallenge?
VS: După 8 ani, am simțit nevoia să schimb ceva, a sosit momentul să nu ne mai bazăm doar pe local și să începem să explorăm și piața din Vest prin campanii dedicate pentru atragerea de participanți amatori din Italia, Franța, Germania, Marea Britanie etc. Evenimentul nostru se ridică la standardele cerute de acest gen de participanți exigenți.

Nu în ultimul rând, dorim să ne extindem. Pe plan local, deja am făcut-o prin Herbalife Triatlon Brașov, care a devenit Herbalife TriChallenge Brașov, iar pe plan internțional suntem în discuții cu câteva primării din orașe din nordul Italiei și sudul Elveției. Nu ştiu dacă se va concretiza ceva, dar am fost surprinși de deschiderea găsită.

RM: Care sunt avantajele TriChallenge pentru brandurile care vor să se asocieze cu un eveniment de triatlon?
VS: TriChallenge este un brand sportiv premium și, deși nu putem aduna la start la fel de mulți participanți precum o competiție majoră de alergare, avem marele avantaj că participanții noștri reprezintă practic vârful piramidei în sportul amator.

Sunt creatori de opinie cu un cuvânt important de spus, care în multe cazuri creează trenduri în diverse comunități mai mici sau mai mari. Triatlonul este un sport inspirațional care naște multe povești frumoase, demne de urmat sau de ascultat. Multe dintre ele s-au născut la Trichallenge Mamaia.

Nu în ultimul rând, suntem foarte orientați către participanți și parteneri. Dacă mai luăm în considerare și promovarea foarte bine pusă la punct, eu zic că merită să te asociezi cu brandul nostru.

RM: Care este cea mai mare provocare pentru un organizator de evenimente din această zonă?
VS: 
Atragerea finanțării și siguranța participanților.

RM: Care sunt obiectivele voastre legate de evenimentul de la Mamaia?
VS: Direcția va fi către atragerea de amatori din străinătate în paralel cu creșterea numărului de participanți amatori locali.

După doi ani de Cupă Europeană, respectiv Cupa Europeană Premium, care ne-a ajutat foarte mult să creștem nivelul și standardul de organizare, eu zic că suntem pregătiți să scoatem capul din cutie pe plan internațional.

Nu în ultimul rând, pregătim o surpriză mare pentru anul 2017, deocamdată nu pot să dau multe detalii.

RM: Care sunt planurile de viitor pentru smartatletic?
VS: Acest rebranding a pornit de la smartatletic și pe parcursul anului acesta îl extindem către toate brandurile noastre sportive. Practic, o înnoire, un nou început, o direcție și o delimitare mai clară.

Noi funcționăm pe două planuri și, câteodată, asta creează confuzie. Avem clubul sportiv și agenția. Așadar, a trebuit să delimitam mai clar lucrurile pentru că, uneori, se crea confuzie.
În rest, ne dorim să ne extindem portofoliul de evenimente, dar și de servicii.

Mai multe detalii despre Vlad Stoica și TriChallenge Mamaia poți citi în numărul 3 al revistei RUNNING MAG care este acum disponibil în rețeaua de magazine Inmedio, în magazinul Sport Guru (București) și online pe Books Express.

Abonamentele se pot face prin intermediul partenerului nostru Manpres Distribution.

Foto: Radu Cristi

Urmărește RunningMag.ro pe Facebook, YouTube, Twitter, Instagram și Google +

Citește și articole din categoria INTERVIU:
De vorbă cu Martin Zmelik, CEO al Grupului CEZ în România, despre Maratonul Olteniei
Alessandro Zanardi se pregătește pentru Jocurile Paralimpice de la Rio de Janeiro
Carmen Brumă: „Pregătirea pentru primul maraton a durat 11 luni”
Fără Asfalt la Munte. Povestea “fără mască” a unuia dintre cele mai frumoase concursuri din România
Alex Diaconu la 6’ de recordul național al probei de triatlon pe distanță lungă
Daniela Cîrlan vorbește despre Jocurile Olimpice, despre programul ei de pregătire, despre strategie și motivație

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

19 + eleven =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.