Alessandro Zanardi

Pregătirile pentru Rio de Janeiro (Brazilia) se desfăşoară la turaţie maximă pentru Alessandro Zanardi (Italia). Între 7 şi 18 septembrie, ambasadorul mărcii BMW va participa pentru a doua oară la Jocurile Paralimpice.

În 2012, la ediţia de la Londra a Jocurilor Paralimpice, el a câştigat două medalii de aur la paraciclism, în probele de contratimp şi fond pe şosea, un succes pe care doreşte să-l repete în acest an şi la Rio de Janeiro.

Într-un interviu, EROUL NOSTRU vorbeşte despre pregătirile sale, abordarea lui pentru a doua participare la Jocurile Paralimpice şi aşteptările sale pentru Rio de Janeiro.

CITEȘTE ȘI: UltraBoost, pantof de alergare de lux de la Porsche Design Sport

Alessandro, cum decurg pregătirile pentru Rio?
Alessandro Zanardi:
Sunt mulţumit unde mă aflu în acest moment. Planul era să fiu într-o formă decentă la acest moment al anului – şi apoi să fiu în formă cea mai bună în septembrie. Categoric, sunt încurajat de rezultatele de până acum. În mai am avut o etapă de Cupa Mondială în Belgia, unde am obţinut două victorii în cursa pe şosea şi cu coechipierii în proba de ştafetă şi am încheiat pe locul secund la contratimp. Acest eveniment a fost important pentru că a fost singura ocazie unde am putut să-mi verific nivelul împotriva principalilor adversari.

Sunt anumite puncte unde te concentrezi în pregătiri?
Zanardi:
Câte puţin din fiecare. Nu este uşor, pentru că ştiu că-mi pot clădi aceeaşi condiţie fizică pe care am avut-o în trecut, dar, în comparaţie cu precedenta mea la Jocurile Paralimpice, sunt mai puţin flexibil. Este mai greu să recuperez atunci când exagerez. Aşa că trebuie să acord mai multă atenţie detaliilor mici şi să nu forţez în pregătirea zilnică. Pe de altă parte, sunt mai experimentat decât atunci şi, chiar dacă am o zi nereuşită când nu mă simt la maximum, ştiu că pot face o pauză după care să regăsesc condiţia pe care am avut-o. De asemenea, ştiu că atunci când trag din greu trebuie să aştept un timp până când obţin beneficiile muncii depuse, pentru că corpul reacţionează mai lent. Aşa că, în concluzie, ştiu că am o bază foarte bună şi un bun punct de pornire pentru dezvoltarea condiţiei fizice. Pe de altă parte, ştiu că nu pot învinge adversarii doar prin forţă şi rezistenţă. Aşa că trebuie să acord o anumită atenţie nutriţiei şi tuturor aspectelor tehnice în dezvoltarea handcycle pentru a fi, sper, o armă decentă pentru mine în obţinerea unui rezultat bun.

CITEȘTE ȘI: Mulțumesc!

Este o abordare diferită ţinând cont că eşti la a doua ediţie a Jocurilor Paralimpice şi ai patru ani în plus de experienţă?
Zanardi:
La finalul zilei, cel mai important lucru este să te distrezi. Dacă forţezi prea mult şi tot ceea ce faci este legat de ideea de a obţine cel mai bun rezultat posibil, este foarte dificil să performezi bine. Desigur, acum la orizont este Rio de Janeiro, dar nu mă grăbesc să ajung acolo, pentru că îmi place ceea ce fac în fiecare zi, pregătirea, grija pentru echipament, atenţia pentru corpul meu când stau la masă pentru cină, încercarea de a avea grijă de toate aspectele posibile. Şi, cu privire la aspectul strategic în ziua cursei, aş vrea să spun că sunt un sportiv mai bun decât eram în trecut. Acum am făcut mult paraciclism, nu mai sunt un novice, îmi ştiu adversarii şi ştiu exact pe cine să respect cel mai mult şi cum să încerc să-i înving. Ştiu că am făcut-o de multe ori şi sper că o fac încă o dată.

Cât timp petreci pe săptămână pentru antrenament şi pregătire?
Zanardi
: la acest moment al anului, antrenamentul obişnuit este de şase zile pe săptămână, cu două-trei ore de pregătire de fiecare dată când mă antrenez. Apoi iau o pauză, ceea ce nu înseamnă că nu voi mai face ciclism, dar va fi un exerciţiu mai relaxat pentru a menţine memoria mişcării muşchilor. Dar voi încerca să pierd un pic din condiţie pentru a realiza una mai bună pentru septembrie. La finalul lui iulie, începutul lui august va fi perioada cea mai fierbinte a anului pentru mine. Nu doar pentru că este vară, ci şi pentru că trebuie să trag foarte tare.

Cine face parte din echipa care te ajută în pregătire?
Zanardi:
Îl am pe Francesco, antrenorul meu, care urmăreşte mereu tot ceea ce fac. Zilnic vorbim la telefon şi ştie exact ce fac, pentru că, de fiecare dată când mă pregătesc, descarc în computer sesiunea de pregătire şi el poate vedea cât de bine sau de rău am executat programul pe care mi l-a dat în acea zi. Apoi am echipa de paraciclism a Italiei, din care fac parte, cu care voi petrece mult timp înainte de Jocurile Paralimpice şi cu care voi fi în stagiile de pregătire. Apoi, din fericire, pe parcurs primesc susţinere tehnică şi ajutor tehnic de la numeroşi prieteni şi parteneri, care mă ajută să-mi îmbunătăţesc handcycle şi mă susţin – pe mine, un om care se apropie de 50 de ani şi încearcă să concureze la maximum – din punct de vedere fizic. Apoi, primesc diferite idei şi din discuţiile cu inginerii BMW, care sunt prieteni dragi ai mei. Toate aceste lucruri însumate pot face o diferenţă mică, dar crucială pentru că, la finalul zilei, uneori poţi câştiga, alte ori poţi pierde pentru o secundă.

Ce ştii despre caracteristicile traseelor?
Zanardi:
Din ceea ce am văzut pe hărţi şi ce am auzit de la oamenii care au fost în Brazilia, ştiu că traseul pe care vom concura şi la fond, şi la contratimp este unul plat, pentru că merge de-a lungul litoralului în sudul Rio de Janeiro. Aşa că aerodinamica va fi foarte importantă şi am lucrat mult în acest scop, încercând diferite poziţii şi multe altele. Caracteristica traseului va influenţa modul în care vor decurge cursele. Nu foarte mult pentru contratimp, cât mai ales pentru cursa de fond. Va fi o croazieră, o cursă foarte tactică, după care cel mai probabil va urma un sprint pe ultimii 300 de metri.

Ai două medalii paralimpice de aur. Obiectivul tău este să repeţi acel succes sau preferi să aştepţi şi să vezi ce se întâmplă la Rio?
Zanardi:
Cred cu tărie că tehnic vorbind este posibil să câştig medaliile de aur la contratimp şi la fond pe şosea. Dar ştiu şi că fiecare zi este mai dificilă, nu doar să îmbunătăţesc, ci şi să menţine performanţa pe care am furnizat-o ieri. Pentru că am aproape 50 de ani şi pot vedea că, în comparaţie cu anul trecut, este oarecum mai dificil să recuperez. Dar spunând acest lucru, ştiu că din punct de vedere tehnic, dacă am făcut totul corect, pot performa la acelaşi nivel ca anul trecut. Iar acum un an, cu acel nivel de performanţă, am obţinut aurul şi la contratimp, şi la fond pe şosea în cadrul Campionatelor Mondiale. Aşa că da, cred că este posibil. Desigur, este posibil şi ca un sportiv tânăr să vină cu o performanţă uimitoare la contratimp, ceea ce îl face imbatabil. Dar cred că pot repeta ceva ce am făcut în trecut, iar acest lucru să fie suficient pentru a câştiga din nou medaliile de aur la contratimp şi fond.

CITEȘTE ȘI: Vlad Pop strânge bani pentru MagicCAMP

Despre Alessandro Zanardi
Data naşterii: 23 octombrie 1966
Locul naşterii: Bologna (Italia)
Stare civilă: căsătorit cu Daniela, un fiu: Niccolo

Principalele succese ca paraatlet
2015   Campionatul Mondial de paraciclism: trei medalii de aur,
Triatlon pe distanţă lungă în Hawaii, 9h40:37
2014   Campionatul Mondial de paraciclism: două medalii de aur,
Triatlon pe distanţă lungă în Hawaii, 9h47:14
2013   Campionatul Mondial de paraciclism: trei medalii de aur
2012   Jocurile Paralimpice de la Londra: două medalii de aur, o medalie de argint

Carieră în motorsport
2015   Cursa de 24 de ore de la Spa-Francorchamps,
cu Timo Glock şi Bruno Spengler, cu BMW Z4 GT3
2014   Blancpain Sprint Series, cu BMW Z4 GT3
2005-2009    Campionatul Mondial de turisme (WTCC), cu BMW (patru victorii)
2004   Campionatul European de turisme (ETCC), cu BMW
2003   Revenire ca pilot de curse cu BMW
în Campionatul European de turisme (ETCC)
2001   Campionatul CART, accident sever la 15 septembrie la Lausitzring,
îşi pierde ambele picioare
1999   Formula 1
1997-1998    CART World Series (de două ori campion)
1996   IndyCar World Series
1991-1994    Formula 1

Handcycle
Material: toate părţile structurale sunt realizate din fibră de carbon

Masă: aprox. 9 kg, în funcţie de tipul jantelor (mai uşoare, cu spiţe, sau mai grele, tip disc, pentru aerodinamică îmbunătăţită)

Jante: trei jante Campagnolo – una în faţă şi două în spate. Toate cele trei jante au diametrul de 26 de ţoli.

Număr de viteze: 20
Viteză maximă: aprox. 60 km/h pe linie dreaptă
Turaţie maximă a pârghiilor: până la 100 rpm în sprint

Zanardi însuşi a dezvoltat acest handcycle. El a conceput elementele principale ale bicicletei, a testat şi a modificat, de exemplu, forma şi poziţia scaunului, poziţia pârghiilor, precum şi poziţia roţilor. Pe baza acestora, el a lucrat împreună cu partenerul Dallara la optimizarea masei şi a aerodinamicii. Componentele din fibră de carbon sunt produse de Dallara.

Urmărește RunningMag.ro pe Facebook, YouTube, Twitter, Instagram și Google +

Citește și articole din categoria INTERVIU:
Fără Asfalt la Munte. Povestea “fără mască” a unuia dintre cele mai frumoase concursuri din România
Alex Diaconu la 6’ de recordul național al probei de triatlon pe distanță lungă
Daniela Cîrlan vorbește despre Jocurile Olimpice, despre programul ei de pregătire, despre strategie și motivație
Fiecare alergător puternic are o echipă în spate
Gabi Szabo va alerga alături de copii la crosul RUNFEST de la Cernica

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

11 + eighteen =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.