DHL Carpathian Marathon

Weekendul acesta, pe 16 iunie, la Cheile Grădiștei – Fundata se desfășoară cea de-a IX-a ediție a DHL Carpathian Marathon, unul dintre cele mai importante evenimente de alergare montană din România.

O experiență inedită pentru toți cei pasionați de alergare, trasee spectaculoase, probe încărcate de adrenalină și o cauză socială mai mult decât impresionantă – evenimentul susține, pentru al patrulea an consecutiv, sportivii paralimpici, în visul lor de a face performanță și de a se întoarce cu medalii pentru România de la Jocurile Paralimpice de la Tokyo, din 2020.

Mulți sportivi de excepție și persoane publice s-au alăturat evenimentului și parte dintre ei vor fi la linia de start, sâmbătă. Printre aceștia se numără și Andrei Roșu, sportiv de anduranță și susținător al DHL Carpathian Marathon, dar și nutriționistul Șerban Damian, ambasador al evenimentului.

Cum ne pregătim pentru o cursă de alergare montană? Care sunt pașii de urmat, care sunt regulile de la care nu trebuie să ne abatem nicicum? Ce mâncăm înainte, dar și în timpul cursei? Cum ne hidratăm?

Pentru Andrei Roșu acest eveniment este o provocare frumoasă! După 2 ani în care n-a mai alergat, dedicându-se în totalitate vâslitului și cursei din Atlantic, el a reluat alergarea de la 0, din februarie 2018, și participă la DHL Carpathian Marathon, în acest weekend, în proba de ștafetă.

A reușit, pentru acest eveniment, să îi molipsească și pe cei din comunitatea lui, 42kRosu, așa că vor avea 3 ștafete mixt, de 6 persoane, la grupa de vârstă de peste 40 ani, și spune că își dorește să termine această cursă, în aceeași formulă, și când vor avea 80-90 de ani!

Andrei nu are un obiectiv anume, vrea doar să se bucure de experiență. S-a antrenat cu propriul program 42kRosu și a avut și câteva ieșiri la munte în această perioadă, încercând să simuleze cât mai mult cursa, analizând profilul competiției, dar a și mers mult pe jos sau pe scări. Soția lui, Oana, va participa și ea la eveniment, în proba de Semimaraton.

Andrei Rosu

Andrei Roșu: Mai sunt puține zile până la DHL Carpathian Marathon, deci cel mult pot să îți ofer o sumă de strategii de aplicat pentru a te pregăti de cursă. Haide să vedem ce putem face în aceste ultime zile pentru a avea o experiență memorabilă la DHL Carpathian Marathon:

  1. Asigură-te în aceste zile că e totul în regulă cu cazarea, că ai confirmarea rezervării;
  2. Îți pregătești cu o seară înainte toate cele necesare pentru cursă – echipament, accesorii; trebuie să știi cum se anunță prognoza meteo și să fii pregătit pentru orice scenariu, pentru că ești la munte, nu uita; dacă e zi însorită, aplică și cremă de protecție UV, cu factor 50;
  3. Nimic nou în ziua cursei – asta e o regulă de aur. Cum s-ar traduce? Simplu: dacă vrei probleme, poartă încălțăminte nouă sau mănâncă ceva ce n-ai mai testat.
  4. Legat de cina de dinainte de cursă, eu nu aș mânca mult seara, ba din contră, aș mânca mai consistent la micul dejun, în dimineața cursei, pentru că e nevoie de combustibil;
  5. Contează fiecare oră de somn înainte de cursă, deci ia în calcul să te odihnești suficient; îți poți seta două alarme, cât mai departe de pat, să fii sigur că te trezești la timp; în dimineața cursei te trezești măcar cu două ore și jumătate înainte, să ai timp de micul dejun, de rutina de dimineață;
  6. În cazul în care participi la ștafetă, așa cum e și cazul meu, discută în dimineața cursei cu coechipierii, stabiliți ora și locul de întâlnire și fiți punctuali;
  7. Să ajungi la start cu minimum o oră sau o oră și jumătate înainte de start, pentru că timpul trece foarte repede și trebuie să ai timp de toate, mai ales de încălzire; legat de încălzire, poți opta și pentru gimnastică, dar și pentru o alergare ușoară, de 10-15 minute, să intri ușor în formă și să ai pulsul potrivit pentru startul cursei;
  8. Să iei în calcul unde sunt punctele de hidratare, să-ți iei rezerve de apă, dar să nu exagerezi cu cantitatea: 200 ml – 400 ml pentru avarie sunt suficienți.
  9. De asemenea, e important ca toți alergătorii să aibă la ei un gel, un baton energizant pe care să-l mănânce în momentele grele. Pentru cei care aleargă la maraton, e bine să aibă mâncare solidă la ei – un baton mai consistent, un fruct sau chiar un sandwich.
  10. Dacă am amintit de mâncare, tot aici spun cât de important e să respectăm natura. Totodată, să ascultați indicațiile oficialilor de cursă și să respectați voluntarii de pe traseu.

Cred că, peste toate, cel mai important este să ne bucurăm de experiență. Acesta e mesajul pe care vreau să-l transmit tuturor participanților la DHL Carpathian Marathon! Și să-și amintească în momentele grele, cauza impresionantă pentru care luptă, pentru că le va da mai multă putere să încheie cursa. Iar la final, cu toții să poarte cu mândrie medalia, pentru că o merită!

Alergătorilor experimentați nu am ce să le transmit mai mult de atât. Pentru alergătorii de mijloc, de pluton, care nu au obiective mărețe, ci vin pentru a se bucura de experiență, îi sfătuiesc să nu înceapă din tun cursa, ci să crească gradual intensitatea alergării, să se obișnuiască cu pantele, cu efortul și apoi să crească. Pentru cei care sunt la prima cursă, le spun să evite să-și stabilească obiective legate de timp sau clasament, cred că e important pentru ei să termine cursa și să se bucure de tot ceea ce înseamnă acest eveniment”.

Nutriționistul Șerban Damian, ambasador al DHL Carpathian Marathon, ne oferă și el câteva sfaturi legate de nutriție și hidratare, în pregătirea pentru această cursă montană de top din România. Pentru el, acest eveniment este o tradiție și îl leagă sufletește multe momente frumoase, participând, an de an, atât individual, cât și împreună cu RoClubMaraton, al cărui președinte și fondator este. Anul acesta, el va alerga în proba de Semimaraton.

Serban Damian

Șerban Damian: ”Cel mai important, cred eu, într-o cursă de alergare montană, este să-ți propui să o termini. Antrenați-vă și mintea, nu numai corpul, și odihniți-vă suficient. Reduceți antrenamentele în ziua cursei și hidratați-vă. Nutriția, de altfel, contează enorm de mult.

Așa cum îți monitorizezi timpii intermediari, așa trebuie să-ți propui să mănânci un baton la 20 minute, sau un gel. Sunt mai importante aceste tipuri de suplimente nutritive decât dacă ai mânca biscuiți, spre exemplu, pentru că ele se absorb mai repede și îți dau rapid energie, pe când, în cazul biscuiților, procesul e mai lent.

Bineînțeles că hidratarea este principala grijă în cursele lungi. Este elementul pe care dacă un sportiv îl scapă din vedere, are șanse mari să eșueze. Se pierd litri întregi de transpirație în timpul efortului și atunci trebuie să reîmprospătăm această pierdere, să consumăm apă și băuturi izotonice. Acestea sunt lipsuri de carbohidrați și săruri.

Așadar, mergând pe premisa că ai acces la lichide pe traseu, în funcție de temperatura ambientală, bei de la jumătate de litru pe oră, la 1 litru sau mai mult dacă e foarte cald, alternând apa cu sursa izotonică, să fie și-o sursă de electroliți. În cursele lungi, când se transpiră mult, electroliții devin esențiali, pentru că prin transpirație pierzi o cantitate mare de sodiu, potasiu, magneziu, ceea ce duce la efecte neplăcute, la acea stare de oboseală, la crampe musculare. Deci nu totul ține de energie și de carbohidrați, ci și de aceste oligoelemente absolut necesare producerii de contracții musculare, transmiterii în fluxul nervos.

Hidratarea o începem deci, după primele 20 minute ale cursei, după prima jumatate de oră, consumăm 200-300 ml lichid, după care, ușor, ușor, începem să introducem și sursele de energie – batoane, geluri. Dacă ai băut un gel care este consistent, automat bei și apă, ca să facilitezi absorbția lui”.

Ultimele 100 de locuri în cursele de Ștafetă, Semimaraton sau Maraton sunt disponibile pentru înscriere pe www.maratondhl.ro. Vino sâmbătă, la Cheile Grădiștei – Fundata și dă valoarea cursei tale! Susține sportivii paralimpici și bucură-te de experiența inedită oferită de DHL Carpathian Marathon.

Urmărește RunningMag.ro pe FacebookYouTubeTwitterInstagramGoogle + și Mixcloud

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

5 + 18 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.