Alexandru Corneschi - Cum alegi pantofii de alergare

Felicitări, te-ai decis să începi să alergi! Însă înainte de toate, trebuie să ai un echipament potrivit, prioritatea fiind încălţările.

Alexandru Corneschi a conceput un mic ghid care să te ajute să faci alegerea corectă.

Alexandru Corneschi - Cum alegi pantofii de alergare

 

Multe persoane întâmpină probleme la alegerea echipamentului sportiv şi mai ales a pantofilor de alergare. Piaţa este asaltată de sute de modele care mai de care mai frumos colorate şi mai „ochioase”, dar nu tot timpul ce este frumos este alegerea potrivită.

De multe ori, persoanele apelează la colegul de birou care mai aleargă în timpul liber şi cer mici sfaturi pentru alegerea unui model de pantof – total greşit, deoarece cu toţii suntem diferiţi şi nu de puţine ori acele sfaturi nu au fost tocmai cele mai bune.

Majoritatea persoanelor dau credit celor mai scumpi pantofi de alergare, crezând că sunt şi cei mai potriviţi. Într-adevăr, preţul reflectă calitatea, dar pentru a alege perechea de pantofi potrivită trebuie să urmaţi câţiva paşi.

Primul pas în alegerea pantofilor de alergare îl constituie drumul la un magazin specializat, unde puteţi primi sfaturi de la specialişti şi, totodată, unde puteţi face un test pentru determinarea pronaţiei.

Pronaţia se referă la modul în care talpa piciorului ia contact cu suprafaţa solului şi este de trei feluri:

PRONAŢIE NEUTRĂ: este atunci când călcătura este perfect dreaptă pe suprafaţa solului, talpa rulează perfect de la călcâi până în vârf pe sol, iar uzura vizuală a pantofului va fi pe toată talpa.

PRONAŢIA INSUFICIENTĂ (SUB-PRONAȚIA SAU SUPINAŢIA): este atunci când prima fază a călcăturii se face pe partea exterioară a tălpii piciorului. Uzura vizibilă va fi pe exteriorul pantofului.

PRONAŢIA EXAGERATĂ (SUPRA-PRONAȚIA): este atunci când persoana calcă pe interiorul tălpii, iar uzura va fi vizibilă evident pe interiorul tălpii.

Fiecare persoană este predispusă la accidentări şi de aceea este ideal să aflăm tipul de pronaţie pentru a putea purta pantofii de alergare potriviţi. În funcţie de pronaţie, pantofii sunt cu amortizare mai mare pe exterior (asta, în cazul celor cu pronaţie insuficientă), iar pentru cei cu pronaţie exagerată pantofii vor fi cu o susţinere mai mare pe partea interioară a tălpii.

Cei cu pronaţie neutră sunt mai norocoşi, deoarece au o gamă mult mai variată de pantofi şi sunt cei care nu vor fi predispuşi la micile probleme articulare, deoarece tot mecanismul piciorului rulează corect, faţă de celelalte pronaţii, glezna nefiind suprasolicitată.

După determinarea pronaţiei, este foarte important să ştim pe ce suprafaţă şi pentru ce distanţe vor fi folosiţi, dar nu în ultimul rând dacă vor fi pantofi pentru competiţie sau pantofi pentru antrenament.

Pantofii de antrenament vor fi mai bogaţi în amortizare pentru a proteja articulaţiile pe toată durata pregătirii şi este recomandată rularea lor la două-trei antrenamente cu o altă pereche, pentru a da timp revenirii tălpii la forma iniţială, ceea ce le va prelungi considerabil durata de viaţă.

Pantofii de competiţie nu vor câştiga lupta cu amortizarea, dar vor fi ideali pentru concurs datorită greutăţii scăzute şi flexibilităţii mărite. Este recomandată folosirea lor în competiţii sau la antrenamentele în care este simulat ritmul concursului (antrenamentele de intensitate).

Este recomandat ca pantofii de alergare să fie folosiţi maximum 1.000 de kilometri, chiar dacă vizual sunt în stare foarte bună. Talpa începe să-şi piardă din proprietăţi după 500-600 de kilometri şi de aceea este recomandat un număr de maximum 1.000 de kilometri pentru a preveni accidentările.

Una dintre cele mai importante trepte în începerea alergării o constituie alegerea corectă a pantofilor de alergare. Beneficiile se vor vedea în cel mai scurt timp, iar starea de bine va fi prezentă după primii kilometri alergaţi.

Spor la antrenamente şi mulţi kilometri fără incidente în noua pereche de pantofi!

Alexandru Corneschi - Cum alegi pantofii de alergare

Text: Alexandru Corneschi

Citește și: adidas Running lansează PureBOOST RBL

Urmărește RunningMag.ro pe FacebookYouTubeTwitterInstagramGoogle + și Mixcloud

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

19 − sixteen =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.