Cine aleargă desculț trăieşte mai sănătos?

0
811

O vorbă din popor spune că cine aleargă desculţ, trăieşte mai sănătos. Odată cu creşterea ritmului, scade şi probabilitatea de a suferi un accident sau o leziune.

Este oare adevărat? Deşi această afirmaţie a fost demonstrată de numeroase studii, poate suna ciudat atunci când este corelată cu tehnologia de vârf din domeniul sportului.

„Mersul natural” înseamnă renunţarea, măcar din când în când, la mersul cu încălţăminte; acesta, pe lângă efectele pozitive aduse în domeniul fitnessului şi al performanţelor sportive, prezintă numeroase beneficii asupra sănătăţii.

De menţionat este faptul că „mersul natural” nu este recomandat pentru toate tipurile de terenuri, însă, în anumite situaţii poate avea beneficii majore.

Alergat descult - avertisment

După cum spune Dr. Matthias Marquard, leziunile sunt prevenite de mersul cu picioarele goale.

“Un picior bine fortificat reprezintă cea mai bună prevenire împotriva bătăturilor de la nivelul călcâielor şi ale inflamaţiei tendonului lui Ahile.” – Dr. Matthias Marquard

Cu toate acestea, mersul cu picioarele goale nu trebuie să fie dus către un punct extrem. Dr. Marquard consideră că o jumătate de oră în care se merge cu picioarele goale este suficientă.

CITEȘTE ȘI: Reset total

Conform unui studiu făcut la Universitatea Militară Baylor din Statele Unite, statisticile arată că o persoană care foloseşte o pereche normală de încălţăminte de alergat suferă leziuni de 3,4 ori mai des decât o persoană care aleargă desculţă.

Alergatul cu picioarele goale ar trebui, în mod normal, făcut pe pista de alergare sau pe plajă, deoarece astfel se elimină anumite riscuri care vin la pachet.

În momentul în care alegem această alternativă, trebuie să ţinem seama de faptul că piciorul intră în contact direct cu solul şi că există posibilitatea de a călca pe obiecte ascuţite, de a suferi leziuni la contactul cu asfaltul sau de a suprasolicita piciorul atunci când solul este o suprafaţă dură.

Dacă alegem să alergăm în padure, tipul de pantofi Barefoot reprezintă o bună alternativă, deoarece aceştia, pe de o parte previn eventualele leziuni cauzate de solul sălbatic, iar pe de altă parte oferă libertate totală piciorului.

Alergat descult in padure

În orice caz, pe lângă riscurile pe care trebuie să le luăm în calcul, alergatul cu picioarele goale îmbunătăţeşte sănătatea reprezentând, în acelaşi timp, o alternativă benefică.

Tot din categoría avantajelor din punctul de vedere al sănătăţii face parte şi faptul că alergatul în picioarele goale măreşte efectul antrenamentului şi, concomintent, întăreşte musculatura.

Acest lucru se datorează faptului că, odată cu punerea în mişcare a musculaturii superioare este implicată şi cea inferioară, lucru care nu este posibil în cazul în care sunt folosiţi pantofii.

Tensiunea la nivel plantar şi a gambei este uşurată şi, astfel, riscul ca aceste două părţi să devină vulnerabile este eliminat.

CITEȘTE ȘI: Efortul aerob vs anaerob

Pe lângă faptul că alergatul fără încălţăminte duce la o tonificare uniformă, acesta ajută şi la obţinerea unei viteze mai mari în comparaţie cu alergatul cu pantofi.

Mersul fără pantofi, chiar şi pe suprafeţe mai dure, ajută la detensionarea picioarelor; acest lucru este posibil deoarece atunci când mergi desculţ, piciorul are o poziţie mai naturală.

Spre deosebire de mersul desculţ, situaţie în care tensiunea asupra piciorului se propagă în mod egal, atunci când mergem încălţaţi, cele mai afectate părţi sunt antepiciorul şi partea mediană a lui, cea dintre calcaneu şi degete.

De menţionat este faptul că mobilizarea întregului membru inferior are efecte benefice şi pentru articulaţii. Daniel Liebermann, un biolog de la Universitatea Harvard din Boston, concluzionează în urma studiilor făcute, faptul că mersul pe suprafeţe mai dure fără pantofi reduce considerabil riscul de a suferi leziuni.

CITEȘTE ȘI: Cum să te hidratezi corect

După cum am mai spus, mersul fără pantofi contribuie la sănătatea întregului organism, în primul rând prin stimularea terminaţiilor nervoase de la nivelul tălpilor şi în al doilea rând prin îmbunătăţirea circulaţiei sangvine, rezultând astfel o oxigenare optimă a musculaturii.

Medicii recomandă mersul cu picioarele goale mai ales atunci când există afecţiuni vasculare.

Tu ai alergat desculț până acum? Cum a fost experiența ta?

Text: Florena Ghoerghe

Urmărește RunningMag.ro pe Facebook, YouTube, Twitter, Instagram și Google +

Urmărește RunningMag.ro pe Facebook, YouTube, Twitter, Instagram și Google +

Citește și articole din categoria SĂNATATE:
Aleargă vara în siguranță cu produsele A-DERMA PROTECT
Prioritatea ta numărul 1 înaintea primilor kilometri de alergare: o vizită la medic
Frumusețea, între mișcare și bisturiu
Testarea modului de mișcare reduce cu 3,5% riscul accidentărilor în sport
Cinci sfaturi pentru o cină și un somn corecte
De ce e bine să alergăm?
Renunță la canapea timp de 30 de minute zilnic

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

11 + seventeen =