stil-de-alergare

Stilurile de alergare sunt ca boabele de nisip: foarte variate, însă unice, individuale, şi le putem compara doar dacă luăm în calcul anumite criterii.

Totuşi, putem deosebi trei mari stiluri de alergare: pe antepicior, pe metatarsiene (partea de mijloc a piciorului)şi pe călcâi.

Probabil ai auzit de foarte multe ori întrebarea: “Care este cel mai bun stil de alergat?”

Poate aveţi drept model unul sau mai mulţi sportivi, însă poate fi stilul lor de alergare considerat drept cel mai bun?

Astfel de asocieri pot fi riscante. De exemplu, nu putem compara stilul de alergare al unui sportiv care a terminat un maraton în 4 ore cu cel al unui alergător din Kenia care a alergat 42 de km cu o viteză de 20 km / h.

În această situaţie, stilul, respectiv forma de alergare, stau la baza diferenţei de viteză.

Acest lucru depinde, într-adevăr, de cât de repede alergi şi pe ce teren obişnuieşti să faci asta, dar şi de tipul de antrenament făcut. Asta înseamnă că nu există un stil realmente unitar şi corect, ci că totul depinde de felul în care sportivul se adaptează situaţiei de alergare.

CITEȘTE ȘI: Cum a fost la Transfier

Rapid: Stilul de alergare pe antepicior

Auzim de multe ori că alergarea pe antepicior (sau pe monturi) este cea mai bună. Oamenii se orientează, de cele mai multe ori, către stilul alergătorilor profesionişti, acest lucru fiind, din punctul meu de vedere, discutabil.

Kenienii nu aleargă mereu pe antepicior, mai ales atunci când, de exemplu, se deplasează regenerativ sau în pantă.

Stilul „Fartleks”, care înseamnă o alternare continuă a vitezei, este ideal pentru alergarea pe şosea. Viteza este mare şi forma de alergare este dinamică şi rezistentă. De menţionat este faptul că după ce viteza se măreşte, riscul unei leziuni la nivelul gambelor, gleznelor şi la nivelul tendonului lui Ahile creşte.

CITEȘTE ȘI: La 48 de ani, Răzvan Ilie este printre cei mai buni triatloniști din România

Blând: pe oasele metatarsiene (pe partea din mijloc a piciorului)

Aceasta reprezintă cel mai blând stil de alergare. Este unul simplu, care nu necesită antrenamente solide şi care asigură, cu toate acestea, rezistenţă şi un tempo bun.

În cazul unui maraton sau al unui semimaraton, alergatul pe monturi ar trebui exclus. Cu toate acestea, dacă ne raportăm la atletul Haile Gebresselassie, care a realizat un record mondial după ce a trecut de la alergatul pe antepicior la cel pe oasele metatarsiene, putem spune că cel din urmă este mai bun.

Comun: alergatul pe călcâi

Acesta este cel mai frecvent stil, răspândit mai ales în cadrul celor care aleargă recreaţional prin parc, asta datorită ritmului moderat. Alergatul pe călcâie nu este greşit, însă cine îşi doreşte să aibă o viteză mai mare, trebuie să se antreneze; acesta este şi motivul pentru care sportivii aleargă, de obicei, pe antepicior.

CITEȘTE ȘI: adidas lansează primul produs creat în fabrica SPEEDFACTORY

Concluzie

Eu cred că nu există un stil general sau corect de alergare. Este de înţeles că există o diferenţă de ritm între alergarea în pantă şi cea în rampă, însă trecerea de la un stil de alergare la altul se poate face doar cu ajutorul experţilor şi cu o dezvoltare sistematică.

Cine vrea să alerge mai repede, ar trebui să treacă de la stilul de alergare pe călcâi la stilul metatarsian. La final, depinde de la persoană la persoană care dintre stiluri i se pare a fi mai confortabil. Deci, stilul perfect reprezintă strict o alegere individuală, alegere care nu trebuie influenţată de stilul anumitor atleţi.

Tu cum alergi? Care este stilul care ți se potrivește ție cel mai bine?

Text: Florena Gheorghe
Foto (cu licență): Shutterstock

Urmărește RunningMag.ro pe Facebook, YouTube, Twitter, Instagram și Google +

Citește și articole din categoria SFATURI:
9 sfaturi de care să ții cont când alergi la temperaturi ridicate
Trail running: echipamentul potrivit pentru începători
Cine aleargă desculț trăieşte mai sănătos?
Achiziționarea echipamentului sportiv online – proceduri şi lucruri pe care trebuie să le iei în calcul
Pregătiri pentru primul maraton cu Marius Ionescu
Antrenament pentru o cursă în deșert cu Paul Dicu
Fugi de razele UV!
5 avantaje ale alergării în grup

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

20 − eight =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.