Paul Dicu - antrenament cursa in desert

A participat de cinci ori la Marathon des Sables (MdS), una dintre cele mai dificile curse din lume. Paul Dicu a câștigat de fiecare dată confruntarea cu deșertul și acum ne spune cum am putea rezista și noi unei astfel de provocări.

În primul rând, trebuie să înțelegem că o cursă în deșert este ceva complet diferit. Este o cursă la limita dintre performanțele sportive, aventură și supraviețuire.

Ca atare, nici antrenamentul nu este un program simplu de ultramaraton pe care să-l urmăm.

În deșert, sunt zeci de factori care pot să schimbe într-o secundă cursul alergării. Antrenamentul se bazează pe trei principii. 

Antrenament

În primul rând, trebuie să te cunoști foarte bine, să-ți știi limitele. Limitele nu se depășesc. Limitele se conștientizează, iar asta este foarte important.

O cursă ca MdS se pregătește în doi ani, cel puțin, în condițiile în care ai o activitate sportivă de câțiva ani buni. Volumul de alergare este foarte important.

Dacă nu alergi cel puțin o sută de kilometri, nu ai ce să cauți. Trebuie foarte, foarte mulți kilometri. Asta înseamnă uzură. 

Antrenamentul este indicat să fie făcut cu cineva care a mai fost acolo. Aici trebuie să alergi cu un rucscac în spate care cântărește cam 10 kg.

Greutatea aceasta îți afectează tot corpul, deci trebuie să te antrenezi cu această greutate. Ceea ce înseamnă o uzură și mai mare. Printre dune, viteza ta se va reduce la jumătate și trebuie să ții cont de asta atunci când ajungi acolo. 

Urmează antrenamentele anaerobe. Trebuie să te duci la limita suportabilității tale metabolice, să-ți crești rezistența la efort.

Acolo nu e un teren plan, suprafața se schimbă permanent și corpul este solicitat pe măsură. Pentru asta, e nevoie de o pregătire tipică.

Doar cu antrenament de alergare, sigur nu vei reuși acolo, ai nevoie și de antrenamente de forță. Configurația terenului de acolo este mult mai solicitantă și dacă pe asfalt se solicită preponderent picioarele și puțin centura abdominală, în deșert vei folosi tot corpul, de la pleoape până la unghii.

Sunt 1.000 de lucruri de care te vei lovi și ai nevoie să fii în cea mai bună formă fizică. Pe scurt, trebuie să avem volum de kilometri alergați, trebuie să fim într-o formă fizică bună și să încercăm să ne antrenăm în condiții cât mai similare cu cele de acolo.

Să nu uităm că trebuie să învățăm să respirăm din abdomen și nu din plămâni. O respirația abdominală ne crește performanțele, rezistența la efort, alimentează sângele mai bine și avem, astfel, rezultate superioare.

Un alt lucru obligatoriu este să înveți să te orientezi cu busola și cu harta. 

Echipament

În deșert, lucrurile sunt atipice. La MdS trebuie să ai un echipament de strictă necesitate, pentru că nu poți căra un rucsac de 20 de kilograme.

Este o limitare agresivă a rezervei tale de resurse. Echipamentul trebuie să fie foarte bine adaptat. Trebuie pantofi speciali, pentru că deșertul este cel mai invaziv mediu geografic și distruge echipamentul imediat, dacă nu este foarte bun.

Am văzut echipament distrus după o singură zi. Șosetele de alergare contează și ele foarte mult. Peste tot intră nisip. Nu ai cum să faci să nu intre nisipul.

Tu trebuie să te obișnuiești cu nisipul. Recomand un echipament de compresie, deoarece condițiile de acolo – temperaturi, nisip, soare – sunt foarte grele. Alergi la temperaturi cuprinse între 0 și aproape 60 de grade Celsius.

Orice factor care te deranjează te scoate din competiție. Am văzut concurent care a abandonat din cauza unei cusături care i-a cauzat răni. Trebuie folosită pudra de talc. Zonele mai intime trebuie să fie cât se poate de curate și de uscate.

Este un amănunt crucial. Noaptea, e nevoie de un polar, pentru că sunt diferențe mari de temperatură între zi și noapte. Bluza de vânt este și ea esențială.

Trebuie să ne protejăm și capul, pentru că nu mergem la plajă. Trebuie să aibă un cozoroc lung, o prelungire pe ceafă, o șapcă tip legionar. De asemenea, nu trebuie să uităm de ochelarii de soare speciali cu protecție împotriva nisipului. 

Rucsacul trebuie să fie și el cât mai ușor și rezistent. În condițiile în care rupem etichetele ca să nu cântărească, orice lucru ai la tine trebuie să fie cât mai ușor și adaptat condițiilor.

Volumul rucsacului trebuie să aibă până în 25 de litri și să cântărească cam 400 de grame. Sacul de dormit trebuie să aibă și el cam 500 de grame și să-ți ofere confortul termic.

Cu toate acestea, trebuie să alergi în fiecare zi. Mai trebuie să ai și un așa-numit kit de supraviețuire, cu un cuțit, busolă, oglindă, pastilele de sare, roadbook, racheta de semnalizare și pompa antivenin. 

Alimentație

Ești obligat să ai pachete pe fiecare etapă, care să aibă minimum 2.500 kcal. Este o hrană tipică pentru o astfel de provocare. Treci de la o alimentație normală la plicuri și se pot întâmpla transformări cu organismul tău.

Indigestia este foarte frecventă și de aceea recomand ca, înainte cu două luni, să mănânci ceea ce vei mânca acolo. Sunt momente în care ești terminat și nu-ți mai vine să mănânci, dar trebuie să tragi de tine și să acumulezi energia pentru următoarea zi.

Mai ai nevoie de geluri cu carbohidrați și prafuri isotonice care să-ți asigure aportul de săruri pe care le pierzi în alergare. Eu am făcut un MdS doar cu apă plată și abia am reușit să ajung la sosire. Apa este raționalizată și o găsești la punctele de verificare sau la bivuac. Trebuie să înveți să gestionezi apa și să nu uiți să bei și să te obișnuiești să bei apă caldă.

Strategia de cursă

Cursa se termină doar când ai trecut de ultimul check-point. Până atunci, ai în fiecare moment un bun prilej de eșec, iar cauzele sunt multiple. Trebuie luat totul foarte încet, din punct de vedere mental și fizic.

Să fim atenți în orice moment unde călcăm, unde punem mâna, cum ne împachetăm lucrurile să nu le pierdem pe traseu. Să ne odihnim. Să nu facem eroisme. Nu ai nicio garanție că vei termina cursa.

La MdS mergi ca să te cunoști pe tine și trebuie să-ți aduci aminte întotdeauna că tu ai vrut să participi aici.

Citește și: 10 termeni esențiali ai alergătorilor

Urmărește RunningMag.ro pe FacebookYouTubeTwitterInstagramGoogle + și Mixcloud

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

seven + 19 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.