Andrei Gligor - Pregatirea pentru curse montane

De câteva săptămâni bune, Andrei Gligor se antrenează pentru cursa The Track din Australia cu running.Coach. Și povestește cum este.

Traim in secolul vitezei si tehnologiei, nu avem cum sa negam asta. Iar sportul nu tine nici el pasul pe loc si ne este tot mai clar daca ne uitam in jurul nostru ca totul a devenit extrem de complex, cu multe variabile la mijloc.

Totul este calculat, este multa stiinta in spate, nutritia nu este lasata nici ea la voia intamplarii, totul pentru a scoate ce e mai bun din fiecare sportiv (amator sau profesionist). Sportul nu mai este de mult poezie.

A nu se confunda cu pasiunea si placerea fiecaruia de a face miscare. Ceea ce vreau sa subliniez este ca sportul in zilele noastre a trecut daca imi este permisa comparatia de la romantism la ceva pragmatic, complex, ceva ce nu poate fi lasat la voia intamplarii, mai cu seama daca vorbim despre performanta.

Performanta in sport nu mai este de mult doar talent dublat de munca. Este nevoie de o intreaga echipa in spate si de tot suportul pe care stiinta si tehnologia l-au adus in industrie in ultimii ani, pentru a ajunge acolo sus.

Partea frumoasa de abia acum vine si anume ca mare parte din informatiile, cunostiintele si descoperirile din industrie sunt puse la dispozitia publicului larg, astfel incat putem beneficia de ele si noi, sportivii amatori.

In ceea ce ma priveste mi-am dorit intotdeauna sa scap de “povara” alcatuirii unui program complex de antrenament, program a carui concepere iti ia ceva timp si pe care trebuie sa il ajustezi constant in functie de rezultatele din antrenamente. La sportivii profesionisti, aceasta sarcina cade in seama antrenorului si pe undeva este si firesc.

Sportivul isi elibereaza mintea de orice fel de calcule si se concentreaza pe antrenamente si odihna, iar antrenorul se ocupa de monitorizare, progres, ajustare si nu in ultimul rand de motivarea sportivului. Pentru noi, sportivii amatori, lucrurile incep sa se complice cand in peisaj mai adaugi si 8-9 ore la birou, plus responsabilitati familiale. In scurt timp iti dai seama ca ai nevoie de o mana de ajutor, cineva, sau ceva care sa iti ia de pe umeri planul de antrenament.

In ianuarie descopeream platforma Runningcoach si avand in vedere ca aveam la dispozitie cinci luni pana la ultima cursa din circuitul CaliVita 7 Deserts, si anume The Track (Australia) – 520 km, m-am hotarat sa incerc sa ma antrenez folosind-o.

La inceput am fost putin sceptic pentru ca acum 8 ani am vrut sa folosesc cateva platforme care iti alcatuiau programul de antrenament plecand de la niste indicatori personali, insa am constatat repede ca ceea ce le lipsea era adaptabilitatea in functie de progresul facut in antrenamente.

RunningCoach este antrenorul tau virtual de alergare. In spatele platformei, a softului, a algoritmilor este experienta de ani de zile a unui nume urias in alergare: Paula Radcliffe. Multipla medaliata si detinatoarea recordurilor la feminin pe distantele de 10k, 20k si maraton, numele faimoasei alergatoare britanice reprezinta o garantie a ceea ce inseamna RunningCoach, atat pentru alergatorii amatori cat si semiprofesionisti si profesionisti.

Asadar, dupa 1000 de kilometri alergati cu Running Coach am tras cateva concluzii pe care vreau sa vi le impartasesc si voua.

Platforma se adreseaza persoanelor care doresc sa-si imbunatateasca conditia fizica si sa se apuce de alergare (incepatorii), persoanelor care alearga de ceva timp si doresc sa participe la primul semimaraton / maraton precum si alergatorilor cu experienta care isi doresc obtinerea unor timpi mai buni pe anumite distante sau chiar abordarea unor distante noi.

Este intuitiva si usor de folosit. Pentru generarea programului de antrenament este necesara parcurgerea unor pasi ce tin de introducerea datelor personale: inaltime, greutate, varsta, pulsul in repaos si pulsul maximal, de cand alergati, cat timp puteti alerga in prezent fara sa va opriti, care este scopul principal (incepator, pentru imbunatatirea starii genereale de sanatate, pentru participarea la competitii).

Daca scopul este participarea la competitii, vi se va cere sa introduceti competitiile la care intentionati sa participati in anul curent. Cu mentiunea ca (si aici mi-am dat seama ca platforma are in spate niste sportivi profesionisiti) platforma nu va lasa sa introduceti mai mult de doua curse principale pe an si doua de pregatire. Daca sunteti genul care se inscrie la cate o competitie pe saptamana, probabil ca va trebui sa ii spuneti programului de ele pe rand 🙂

Apoi, pentru a evalua nivelul la care sunteti in prezent, vi se va cere sa introduceti cel mai bun timp pe o distanta predefinita sau aleasa de voi. Urmeaza sa va alegeti cand anume faceti antrenamentele (zilele din saptamana si perioada din zi – dimineata sau dupa amiaza), precum si care este ziua preferata pentru alergarile lungi. De asemenea sunteti intrebati daca in perioada pana la cursa obiectiv pentru care se genereaza programul, aveti vreo vacanta programata. Daca da, va trebui sa treceti perioada.

Avand toate aceste informatii la indemana, vi se genereaza programul de antrenament, care este foarte usor de urmarit si care se adapteaza in functie de progresul facut de-a lungul timpului. De asemenea, in cazul unei accidentari RunningCoach sugereaza un program de refacere astfel incat sa va reveniti la forma pe care o aveati inainte de accidentare. Se sincronizeaza cu Garmin, Polar, Tomtom, Fitbit astfel incat aveti in permanenta, toate antrenamentele intr-un singur loc (si ceea ce trebuie sa faceti si ceea ce ati facut).

Programul de antrenament se poate exporta in fisiere zilnice si transferat pe ceasul de alergare, astfel incat de indata ce iesi la antrenament sa nu mai ai grija sa apesi tot timpul butonul LAP dupa cate un interval sau sa stai sa-ti calculezi pace-ul pe segmente intr-un antrenament mai complex de fartlek sau tempo. Pur si simplu selectezi din meniul Workouts antrenamentul din ziua respectiva, dai Play iar ceasul comuta singur dintr-un segment in altul in functie de tipul antrenamentului.

Running.COACH ofera de asemenea instrumente de analiza a performantei. De exemplu puteti compara performanta obtinuta in diferite competitii cu ajutorul lunui instrument care calculeaza un index bazat pe distanta, diferenta de nivel pozitiva si timp.

Planul de antrenament include informatii necesare precum tipul, durata, pace precum si explicatii despre scopul acelui antrenament (de ce este alcatuit asa), ce beneficii se obtin in urma lui, precum si linkuri cu secvente video legate de incalzire si streching si sfaturi generale despre nutritie in functie de tipul de antrenament.

Înregistrarea pe runningcoach.me este gratuită si aveti la dispozitie 14 zile in care puteti testa platforma, însă anumite funcţii sunt disponibile pentru un abonament ce variază între 10 euro/lună (bronze) / 15 euro/luna (silver) şi 69 euro/lună (gold).

Dupa trei luni de antrenamente cu runningcoach pot spune ca platforma aceasta mie, personal mi se potriveste. M-a scos din rutina alergarilor de volum, lungi, constante si plictisitoare si mi-a variat antrenamentele astfel incat nu simt volumul de 300-450km/ luna.

In plus, forma fizica s-a imbunatatit considerabil si timpii pe anumite distante. In lipsa unui antrenor personal, o consider o alternativa viabila atat pentru sportivii incepatori cat si pentru cei avansati.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

nineteen + 15 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.