Andrei Gligor - Fire Ice Ultra

Andrei Gligor a alergat la Fire & Ice Ultra, a patra sa cursă din proiectul CaliVita 7 Deserts, și îți spune câteva lucruri care sigur te vor ajuta dacă ți-ai propus să alergi în Islanda. 

Am revenit de puțin timp din Islanda, unde am luat startul la Fire & Ice Ultra, o cursa de alergare de 250 km în regim multi etapă, în care timp de o săptămână ești doar tu, rucsacul din spate (unde ai toată mâncarea și echipamentul) și peisajele absolut senzaționale ale Islandei.

Organizatorii îți pun la dispoziție apă și adăpost la finalul zilei: un cort pe care îl împarți cu încă șapte persoane. În rest, absolut tot ce ține de logistica acestei curse (mâncare, echipament, produse medicale și de igienă) intră în responsabilitatea concurentului.

Dacă ți-ai făcut prost bagajul, ghinion. Nu mai ai de unde să iei absolut nimic. Fiecare concurent este responsabil pentru ce are în rucsacul cu care aleargă în spate toată săptămâna.

Pentru mine a fost a patra cursă de acest fel din circuitul CaliVita 7 Deserts (am mai alergat anul trecut în deșertul Namib, Gobi și Arizona) însă a fost de departe cea mai dificila și nu din punct de vedere al terenului pe care s-a alergat și nici al distanțelor pe care trebuia să le parcurgem în fiecare zi, distanțe cuprinse între 35 și 70 de kilometri, ci mai degrabă datorită unor factori externi care nu țin neapărat de tine, dar și de factori interni, tehnci.

Dacă îți dorești să participi pe viitor la această cursă și să te bucuri pe deplin de tot ceea ce oferă Islanda, iată care sunt aspectele de care trebuie să ții cont.

Andrei Gligor - Fire Ice Ultra

Vremea – cea mai mare necunoscută în aceasta cursă

Islandezii îi întâmpină pe turiști cu următoarele cuvinte: “Nu vă place vremea în Islanda? Așteptați cinci minute!”. Este perfect adevărat și am simțit-o din plin toată cursa.

Cursa se desfășoarî în nord-estul Islandei, prima tabără de bază fiind instalată în imediata apropiere a ghețarului Vatnajokull, cel mai mare ghețar din Europa, și care acoperă aproximativ 10% din suprafața Islandei. Așadar în primele nopți va fi frig, temperaturile putând scădea cu până la 12-13 grade sub 0.

În timpul zilei pot urca până la 5-7 grade, însp problema cea mai mare și pe care am resimțit-o eu din plin a fost instabilitatea vremii în sensul că acum era soare, pentru ca peste o oră să plouă, apoi să ningă, apoi să iasă iar soarele și tot așa.

Cel mai bun exemplu este sfârșitul primei etape. Am ajuns în tabăra de bază cu soarele sus pe cer (chiar dacă erau probabil 5 grade) și furtuna de nu pot să spun nisip, pentru că acolo este cenuță vulcanică. Noaptea a nins, dimineața am luat startul pe ninsoare cu viscol, iar după 2 kilometri am ajuns într-o zonă unde nu ninsese deloc pe timpul nopții. Mai târziu în etapă am avut parte de lapoviță, ploaie iar ninsoare și apoi senin și soare. Și acestea toate în aproximativ 4 ore de alergare.

Ceea ce rezultă imediat de aici este imposibilitatea uscării lucrurilor cu care alergi pentru că pur și simplu nu au unde și cum să se usuce datorită umezelii constante. Așadar va trebui să fiți pregătiți mental că probabil veți alerga toată săptămâna cu lucruri ude și reci pe voi, ceea ce mă duce direct la al doilea subiect despre care vreau să vă vorbesc și anume echipamentul.

Andrei Gligor - Fire Ice Ultra

Echipamentul – “prietenul tău cel mai bun”

Pentru a putea luat startul la acestă cursă organizatorii au reguli stricte în ceea ce privește piesele de echipament pe care trebuie să le ai cu tine și mai ales specificațiile acestora. Ce pot să spun eu acum după ce am terminat cursa este ca pe cât posibil tot echipamentul să fie rezistent la apă și vânt, iar rucsacul cu care alergați să aibă o protecție împotriva precipitațiilor, pentru ca apa să nu pătrundă și să vă ude lucrurile din interior. De asemenea mai puteți împacheta fiecare lucru din rucsac în punguliță cu ziplock.

De obicei, la cursele de acest tip nu poți să îți iei la tine 7 rânduri de haine de schimb, un rând pentru fiecare zi, pentru că nu îți încap toate în rucsac. Și chiar dacă poate le-ai face loc, nu ți-ar mai intra mâncarea pentru o săptămână. Așadar majoritatea concurenților optează pentru un singur rând de haine de cursă, cu care aleargă în timpul zilei și un rând de haine de schimb, pe care le folosesc în tabăra de bază, dupa terminarea etapelor.

De asemenea, organizatorii permit existența unui “drop bag”, separat de rucsacul cu care concurenții aleargă, în care aceștia își pot pune lucruri groase (mănuși, căciulă, geacă, pantaloni, etc) însă la care concurenții nu au access decât atunci când condițiile meteo o impun.

Îl primești la sfârșitul etapei și îl predai în dimineața următoare. Sfatul meu este să vă puneți în drop bag cât mai multe lucruri groase cu care (dacă aveți acces la ele) să vă îmbrăcați seara, în cort. Odihna este foarte importantă în astfel de curse pentru că trebuie sa fiți în formă pentru etapa următoare. O noapte nedormită din cauza frigului va lăsa urme cu siguranță în ziua următoare.

Andrei Gligor - Fire Ice Ultra

Plan de nutriție adecvat

Este clar că la astfel de curse în care ce ai nevoie pentru o săptămână se afla în rucsacul cu care alergi, totul este calculat de acasă, iar mâncarea nu face excepție. Regulamentul spune că trebuie să faci dovada a minim 2300kcal / zi ca să poți lua startul.

În rest, fiecare concurent își alcătuiește rațiile zilnice după cum crede. În aceste 2300kcal intră atât mâncarea deshidratată cât și gelurile, pudrele de recuperare și prafurile izotonice, plus orice altceva ai vrea să ai la tine (ceai, cafea, etc). Oricât de tentant ar fi însă să pleci cu cămara după tine, trebuie să ții cont totuși că vei alerga cu ele în spate, așadar încearcă să iei lucruri ușoare, dar cu putere calorică mare.

De asemenea, țineti cont în alcătuirea planului de nutriție de factorul frig. Eu am învățat pe pielea mea lucrul acesta și cu siguranță îl voi aplica pe viitor la cursele în zone cu climă rece și umedă.

Pe scurt, în prima etapă totul a mers strună, eram pe poziția a cincea, până la kilometrul 20 când am avut o cădere de energie inexplicabilă pentru mine în acel moment. Brusc picioarele nu mă mai ascultau, nu mai aveam putere să alerg și o senzație de moleșeală în tot corpul.

Și asta deși mă ținusem de planul meu de nutriție la minut (izotonic, apă, geluri cu electroliți, etc). Nu am ținut cont însă de faptul că atunci când este frig, prin procesul de termogeneză pe care îl realizează ficatul pentru a încălzi corpul, se redirecționează până la 30% din glicogenul care în mod normal ar fi fost folosit de musculatură pentru a susține efortul.

Este un proces de autoconservare a corpului în condiții extreme. Așadar pentru a compensa acest lucru, planul meu de nutriție ar fi trebuit ajustat cu 30% (mai multe geluri, izotonic, etc). Doar că era prea târziu pentru a mai putea face ceva. Aș fi putut să iau din rația pentru etapa a doua însă lucrurile ar fi mers din ce în ce mai rău toată săptămâna.

A trebuit să mă adaptez la situația nouă și să merg mai departe. Așadar, țineți cont și de factorul frig în alcătuirea planului nutrițional și amintiți-vă că ceea ce puneți în rucsac de acasă indiferent că se referă la mâncare sau echipament, asta o să aveți la voi toată săptămâna. Dacă v-ați uitat ceva, nu mai aveți de unde să luați.

Andrei Gligor - Fire Ice Ultra

Nu-ți uita camera video / telefonul acasă

Fie că alergați comeptitiv sau recreativ această cursă, merită să “cărați” după voi câteva sute de grame în plus, fie că este telefon sau cameră video sport pentru că ceea ce veți întâlni pe traseu este absolut senzațional. Dune de cenușă vulcanică, câmpuri de lavă topită, gheizere, vulcani stinși sau activi, toate fac deliciul unei astfel de curse și vă fac să uitați uneori de vremea capricioasă de afară.

Întreaga cursă se desfășoară într-o zonă protejată, un parc național în care accesul este restricționat și limitat la câteva luni pe an, așadar aveți ocazia să vedeți din alergare o parte a Islandei care nu este deschisă publicului larg. Aceasta este și frumusețea unor astfel de curse: au loc în zone sâlbatice, izolate, rupte de orice formă de civilizație în care uneori îți auzi doar respirația și zgomotul pașilor în alergare.

Concluzionând, Fire&Ice Ultra este o cursă la care dacă te duci bine pregătit din punct de vedere logistic vei avea o experiență tare frumoasă. Este o cursă a mentalului mai mult decât a fizicului. Însp organizatorii, voluntarii, concurenții, peisajele și până chiar și vremea, așa cum este ea, sunt ingredientele care alcătuiesc o experiență memorabilă și pe care v-o recomand cu căldură.

Citește și: 12 lucruri care l-au ajutat pe Eliud Kipchoge să obțină performanța uluitoare de la Berlin

Urmărește RunningMag.ro pe FacebookYouTubeTwitterInstagramGoogle + și Mixcloud

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

five + 5 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.