Alex Filip - alergare

Ca să pilotezi mai bine, trebuie să alergi mai mult. Sună ciudat, dar Alex Filip a confirmat că așa este. Chiar dacă un pilot stă pe scaun pe toată durata unui raliu, consumul fizic și psihic este foarte mare. Haideți să vedem cum e cu alergarea în raliuri. 

În timpul unui raliu, se pot pierde kilograme bune în greutate, iar pregătirea zică este crucială. Aici la RUNNING MAG vrem să vedem cum se integrează alergarea în alte sporturi și cât de importantă este pentru pregătirea atleților, iar Alex Filip, “alergătorul” nostru de teste ne-a spus cum a integrat el alergarea în antrenamentul care-l face un pilot mai rapid.

Pentru că ai ajuns să citești RUNNING MAG, este clar că ești pasionat de alergare. Dar asta înseamnă și că sunt șanse să nu știi mare lucru despre raliuri. Pe scurt: raliurile sunt o ramură din lumea sporturilor cu motor care, spre deosebire de Formula 1, se desfășoară pe drumuri publice, închise circulației rutiere în timpul probelor.

Contează cine parcurge cel mai repede proba specială, dar se pleacă unul după celălalt și nu toți deodată, ca pe circuit. Evident, și aici sunt clase și mașini diferite, dar obiectivul nostru este să îți arătăm cât de importantă este alergarea și în alte sporturi.

Și pentru asta am stat de vorbă cu dublul campion național Alex Filip care ne-a spus cum e cu alergarea în raliuri.

„La un moment dat, cu câțiva ani în urmă am sesizat că la interviurile de la finalul probelor speciale îmi este relativ greu să vorbesc, din cauza suflului. Aveam nevoie de câteva secunde bune pentru a-mi ‹‹trage sufletul›› înainte să scot două vorbe.”

Alex Filip - raliuri
Alex Filip și Bogdan Iancu, copilotul său, după victoria din Rallye International du Valais – Elveția

Plecând de la asta, Alex Filip a început să dezvolte un program de antrenament special, luând în calcul nevoile pe care le are în mașina de curse, dar care nu implică și modelul Renault Clio R3.

Pregătirea fizică joacă un rol crucial în raliuri

„Mulți cred că dacă ești pilot de curse nu ai nevoie de condiție fizică, pentru că aparent stai într-un scaun și doar rotești de un volan. Dar lucrurile sunt departe de a fi așa. De exemplu, pe o probă specială cu o lungime de 30 de kilometri, care poate dura cam 25 de minute cu adenalină pură, trebuie să suporți până la 60 de grade Celsius în mașina de curse. Pe lângă toate acestea, trebuie să porți echipa- mentul obligatoriu (izmene ignifuge, tricou cu mânecă lungă ignifug, combinezon, cagulă, cască, șosete lungi și pantofi până peste gleznă).”

Adică, imaginează-ți o sesiune de alergare îmbrăcat cu toate de mai sus la 35 de grade Celsius într-un parc din București. În raliuri trebuie să fii eficient. Fiecare greșeală pe probă se traduce în timp pierdut, iar la final nu ai cum să ajungi primul. Tocmai de aceea, pentru a putea face față tuturor acestor solicitări este important să ai o pregătire fizică foarte bună.

„Poate că primii kilometri nu vor face diferența, dar pe măsură ce înaintezi pe o probă specială, lipsa antrenamentului își spune cuvântul. Asta înseamnă frânări mai lungi, viteze de deplasare mai mici pe viraje, iar la final înseamnă secunde pierdute.”

Solicitările din timpul unui raliu sunt specifice acestui sport și tocmai de aceea antrenamentul fizic trebuie să fie corelat pentru a te ajuta să faci performanță.

„Eu am constatat că în condiții de căldură și probe speciale lungi, pulsul îmi urcă undeva în zona valorii de 160-165 de bătăi/minut. De aceea, antrenamentul meu de zi cu zi se înscrie în zona acestui segment de puls. Și încerc să stau acolo cât mai mult posibil. Cred că alergarea mi-a redat suflul în mașina de curse și acum nu mai am niciun fel de problemă în a mă concentra în condiții de căldură și deshidratare. În același timp, de la alergare mi-am învățat corpul și acum știu câtă apă pierd și cam câte calorii consum într-o oră. În acest fel, știu să-mi dozez hidratarea cu apă și electroliți, dar și alimentația.”

Alex Filip aleargă peste 1.600 km pe an

Și dacă ai impresia că toate acestea nu contează, ei, bine, după ce a început antrenamentul fizic, Alex Filip și-a trecut în cont două titluri de campion național de raliuri la două roți motrice și a fost timp de doi ani la rând cel mai bine clasat pilot român din Campionatul European de Raliuri, unde la finalul anului 2015 a și câștigat etapa din Elveția. În 2018, a fost campion la două roți motrice și în Tour European Rally (TER), o competiție care include raliuri cu tradiție din Europa.

Dar pentru asta se antrenează aproape în fiecare zi.

„Aproape în fiecare zi am un antrenament de alergare sau bicicletă, uneori și înot. Iar pentru a exersa concentrarea, încerc să fac sprinturi/intervale și, în același timp, atunci când pulsul îmi bate-n tâmplă, încerc să fac socoteli. E destul de greu, dar încerc să-mi antrenez mintea să rămână concentrată și coerentă chiar și în condiții de stres.”

Alex Filip aleargă într-un an peste 1.600 km, merge peste 6.000 km pe bicicletă și înoată peste 40 km și toate acestea l-au ajutat să-și îmbunătățească performanțele. Și, da, acum poate acorda un interviu coerent în limba engleză la finalul unui probe speciale fără a mai avea nevoie de timp pentru a-și trage sufletul.

Cine este Alex Filip

Alex Filip s-a născut pe 25 ianuarie 1979. A intrat în raliuri în 1999 în calitate de copilot, iar în 2005 a trecut pe scaunul din stânga. În 2012 și 2013 a fost campion național la 2WD cu un Renault Clio R3, iar în 2014 și 2015 a fost cel mai bun pilot român din Campionatul European de Raliuri.

În 2015, a obținut și cel mai bun rezultat pe plan internațional, când a câștigat la clasa 2WD Rallye du Valais, în Elveția, ultima etapă din ERC, asta după ce în 2014 a reușit o clasare pe podium în Raliul Greciei.

În 2018 și-a trecut în palmares și primul titlu internațional din carieră, la clasa 2WD, în Tour European Rally. În 2019, pilotul Renault va participa tot în competiția europeană cu un model Renault Clio R3T.

Credit foto: Andrei Toboșaru

Citește și: 8 alimente indispensabile în frigiderul unui alergător

Urmărește RunningMag.ro pe FacebookYouTubeTwitterInstagramGoogle + și Mixcloud

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

one × one =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.