Adrian Simion, organizatorul Făget Winter Race, ne-a dat câteva sfaturi referitoare la alergarea pe timp de iarnă

0
2993
Adrian Simion - Faget Winter Race

Alergarea pe timp de iarnă presupune câteva elemente de bază de care este indicat să ţinem cont. Am citit, am aflat de la alţi alergători şi mai ales, am experimentat, de-a lungul celor peste 200 km alergaţi în pădurea îngheţată, cautând cele mai frumoase trasee de alergare pentru Făget Winter Race 2017.

Făget Winter Race este de patru ani primul concurs de trail din calendarul competițional. Ediția din 14 ianuarie 2017 vine cu noutăți. Trei secțiuni de concurs: semimaraton, Cros – 14 km si Cros – 7 km, pe trasee noi din padurea Faget.

Echipamentul

Întotdeauna trebuie să îmbracăm partea superioara a corpului cu trei straturi de haine.

Aici, părerile sunt unanime. Pe corp, un tricou cât mai mulat, fie ca preferăm bumbacul sau una dintre numerosele variatii de material sintetic.

Pentru stratul intermediar, o bluză lejeră şi calduroasă, cu proprietăţi termoizolante, chiar un polar nu foarte gros.

Important este să reţină căldura corpului. În ce priveşte stratul exterior, este indicat ca bluza / jacheta purtată să fie impermeabilă şi să protejeze contra vântului.

Nu strică dacă aceasta este dotată cu glugă, cu aerisiri ce pot fi închise / deschise, la nevoie şi buzunare în care putem purta telefonul şi alte accesorii necesare.

Pentru partea inferioară a corpului, un pantalon lung, comod şi cât mai strâmt este suficient. Cel mai frecvent se poarta colanţii de alergare.

Încălţămintea recomandată trebuie să aibă profil montan (încălţăminte pentru trail-running) şi pe cât posibil, impermeabilă. Pentru alergarea pe zăpadă şi atunci când se poate întâlni gheaţă pe traseu, se pot folosi încalţări cu crampoane sau se pot folosi sisteme antiderapante, care se aplică peste încalţăminte.

Nu trebuiesc neglijate nici măinile, gâtul sau capul. Astfel, pentru alergarea pe temperaturi negative, se recomandă portul unei căciuli / bentiţe / ”buff” şi mănusilor.

Iar pentru gât, mai ales dacă bluza / jacheta folosită nu acopera bine această parte a corpului, este indicat un accesoriu tubular din polar subţire sau de tip „buff”.

Acesta din urma, fiind lung şi foarte bine ajustabil, poate fi ridicat peste gură şi nas, protejându-ne astfel, de contactul direct cu aerul rece. Iar pentru alergarea pe zăpadă, pentru a ne proteja ochii, este indicat sa folosim ochelari de protecţie, cu lentile colorate, care să „stingă” albul orbitor.

Şi un aspect foarte important, nu trebuie să uităm hainele şi încălţămintea de schimb. Mai ales când vorbim de alergarea în cadrul unui concurs organizat, unde, după parcurgerea traseului, avem de aşteptat până la afişarea clasamentelor şi realizarea festivităţii de premiere.

Hidratarea

Am observat că mulţi sportivi neglijează hidratrea în timpul alergării pe timp de iarnă, ceea ce reprezintă o mare greşeală.

Organismul depune un mare efort pentru a se încalzi în timpul alergării, iar aceasta duce la deshidratare, uneori (şi mai ales pe distanţe lungi) mai tare ca la alergarea în sezonul cald. Aşadar, nu uitaţi să luaţi cu voi bidonul cu apă sau mix energizant / isotonic, eventual chiar un termos.

Iar dacă alergarea are loc la temperaturi mult sub 0 grade, pentru a evita racirea exagerată a lichidelor şi formarea dopurilor de gheaţă, bidonul poate fi protejat de un înveliş termoizolant. Cele de mai sus pot fi aplicate şi în cadrul unui concurs organizat, unde există puncte de hidratare, fie pentru că preferaţi să consumaţi propria bautură în timpul alergării, fie pentru că puteţi înlocui apa din bidon, cu apă mai puţin rece, la punctele respective.

Alte câteva mici „secrete”

Încălzirea înainte de antrenament / concurs pe timp de iarnă este cel puţin la fel de importantă ca în celelalte anotimpuri. Şi asta pentru că efortul depus va fi consistent, iar anumite mişcări, ca cele efectuate pentru a păşi prin zăpadă sau pentru menţinerea echilibrului pe gheaţă, pot duce la traume musculare sau articulare.

O atenţie specială trebuie acordată coborârii. La coborâre au loc cele mai frecvente accidentări, pe de-o parte pentru că viteza se accelerează, rareori proporţional cu creşterea atenţiei, iar corpul depune, practic, un efort de contacarare a forţei gravitaţionale, în special la coborârile abrupte.

Pe de altă parte şi pe lângă toate acestea, alergarea descendentă, la pantele acoperite cu zăpadă sau ghiaţă oferă riscuri crescute de alunecare. Pentru a evita accidentarea proprie şi a altor sportivi, se recomanda evitarea aglomerării la coborârea pantelor.

Făget Winter Race se desfășoară anul acesta pe data de 14 ianuarie!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

twenty − seventeen =