10 sfaturi dacă vrei să alergi cu copilul în cărucior

Mărirea familiei nu trebuie să atragă după ea retragerea de la activitățile sportive. Și cel mai bine o dovedește Andrei Gligor, ultramaratonistul nostru de serviciu, aka împingătorul profesionist de cărucior (dar şi de copil – adus din recuzita personală).

În ultimii ani, părinții încearcă să aducă sportul în viața copiilor încă de când aceștia sunt bebeluși, curent din ce în ce mai răspândit, care se pare că a prins și la noi. Astfel, venirea pe lume a unui copil într-un cuplu de tineri cu un stil de viaţă sănătos nu înseamnă că aceştia vor renunţa la a face mişcare.

Dimpotrivă, îl vor integra pe noul membru al familiei în programul săptămânal de sport, iar cel mai la îndemână este alergarea, fiind evidente beneficiile pe termen lung pentru copilul care creşte şi se formează într-un astfel de mediu.

Deşi la prima vedere alergarea cu căruciorul pare floare la ureche, sunt totuşi nişte aspecte de care trebuie să se ţii cont înainte de a practica sportul favorit alături de copilul tău.

Alegerea căruciorului

Industria s-a adaptat nevoilor de mişcare ale părinţilor din zilele noastre şi astfel au apărut cărucioarele speciale de alergare. Spun „speciale” pentru că au tot soiul de caracteristici menite să ofere confort şi siguranţă copiilor în timp ce se aleargă: roți cu cameră, așa cum au bicicletele, amortizoare, frână pe mânerul căruţului, roată față fixă sau pivotantă cu posibilitatea blocării pe direcţia înainte etc. Alegerea unui cărucior adecvat este deci primul pas în alergarea alături de bebeluşul vostru.

Vârsta copilului

În general, cărucioarele de alergare se pot folosi după ce copilul a împlinit 5-6 luni şi poate sta în şezut. Nu este sigur să alergaţi cu copilul mai devreme de această vârstă, chiar și în condițiile în care căruciorul este prevăzut cu landou, iar bebeluşul stă, teoretic, la orizontală.

Ei pot fi zgâlţâiţi destul de mult, mai cu seamă pe un teren accidentat, şi este de preferat să nu se întâmple asta înainte de 6 luni. Se pot face însă plimbări sau chiar alergări pe distanţe scurte. Veţi observa că bebeluşii vor adormi foarte repede.

Blocaţi roata față

Unele cărucioare vin deja cu roata față fixă, dar sunt şi modele la care roata față este pivotantă (însă cu posibilitatea blocării pe direcţia înainte). La viteze mari, este recomandat să se blocheze roata față pentru a preveni răsturnarea căruciorului atunci când accidental se trece peste o piatră sau peste o denivelare.

La viteze mai mici, se poate renunța la blocarea roții, căruciorul devenind mult mai „manevrabil”, în special în curbe.

Faceţi-vă bagajul ca şi cum aţi pleca în excursie

Cei mai mulţi dintre noi suntem destul de zgârciţi atunci când ieşim la antrenamente, în ceea ce priveşte lucrurile pe care trebuie să le „cărăm” cu noi. De multe ori, gelurile sunt prea grele, sticla cu apă o lăsăm acasă, că poate găsim o ţâşnitoare în parc, iar la antrenamentele mai lungi, chiar şi ceasul cu GPS ajunge să cântărească prea mult.

Ei bine, când ieşiţi cu copilul la alergat, uitaţi de această abordare. Aici ne aflăm la polul opus. Va trebui să aveţi în compartimentul de depozitare tot soiul de lucruri care vă vor face alergarea nu neapărat mai plăcută, ci mai degrabă vă vor asigura că o veţi duce la capăt: pamperşi, şerveţele umede, lucruri de schimb, lapte (sau mâncare, dacă bebeluşul a început diversificarea), poate chiar şi un dispozitiv de purtat bebeluşii (marsupiu, wrap), pentru cazul în care copilul se plictiseşte, începe să plângă şi nu mai vrea să stea în căruţ.

Aici vorbesc din proprie experienţă. La Semimaratonul Internaţional Bucureşti, fiica mea, Sara, n-a mai vrut în cărucior sub nicio formă după kilometrul 18, drept pentru care ultimii trei kilometri am purtat-o într-un wrap, împingând şi la căruţ, în acelaşi timp.

Folosiţi centura de siguranţă

Majoritatea cărucioarelor au aşa ceva şi este bine să o folosiţi pentru că vă va proteja copilul în eventualitatea unei căzături. Chiar dacă viteza cu care alergaţi nu este mare, centura de siguranţă îl va împiedica pe copil să se ridice şi să ajungă cu mâinile la roţile din lateral.

Programaţi-vă antrenamentul

Faceți în aşa fel încât să „picaţi” pe programul copilului, asta, dacă vreţi să vă bucuraţi de alergare. S-au cam dus momentele în care puteaţi ieşi la alergare când voiaţi voi. Acum, sunteţi părinţi responsabili şi este normal să vă gândiţi mai întâi la binele copilului vostru.

Aşa că dacă tot vreţi să îl luaţi la antrenament cu voi, un moment bun ar fi chiar înainte de somn, pentru că există mari şanse ca, datorită mişcării, bebeluşul să adoarmă în cărucior, iar voi să puteţi „rupe în două” aleile parcului, respectând întocmai planul de antrenament.

Asiguraţi-vă că bebeluşul are stomacul plin

Dacă nu vreţi ca antrenamentul vostru să fie dat peste cap de o intrare „prematură” în casă, aveţi grijă ca bebeluşul să mănânce înainte de a ieşi în parc. Aceasta se aplică cu atât mai mult în cazul competiţiilor pe distanţe lungi, unde este bine ca, pe lângă „carbo loading-ul” dinainte de cursă, să aveţi pregătit pentru el şi mâncare suplimentară.

Dacă bebeluşul este alăptat exclusiv şi nici nu vrea alt tip de mâncare, este bine să aveţi la îndemână una bucată soţie pe traseul competiţiei şi să opriţi la „boxe” atunci când bebe nu mai poate de foame. În cazul meu, dacă în loc de semimaraton, în primăvară, aş fi alergat maraton, aceasta ar fi fost cu siguranţă o opţiune de luat în calcul.

Nu staţi cu ochii pe ceas

Se poate face şi performanţă alergând cu căruciorul şi există persoane în lumea aceasta care au nişte timpi pe distanţă de semimaraton pe care mulţi dintre noi nu i-am putea atinge nici mergând pe role (americanul Calum Neff a stabilit recordul mondial pe distanţă de semimaraton, 1:11:27, împingând căruciorul în care se afla fiica sa în vârstă de 1 an).

Totuşi, pentru majoritatea dintre noi, alergarea alături de copilul nostru este în primul rând un timp de calitate petrecut cu acesta. Aşadar, uitaţi de recorduri personale şi de km/h şi relaxaţi-vă!

Fiţi atenţi la postură, chiar mai mult decât eraţi înainte

Alergarea cu căruciorul implică o abordare diferită din prisma posturii. Încercaţi să staţi drept, cu trunchiul uşor înclinat în faţă şi cu umerii relaxaţi. Dacă ţineţi ambele braţe pe mânerul căruciorului, veţi observa că obosiţi destul de repede, însă puteţi alterna braţele destul de des, astfel încât să dispară acea senzaţie ciudată pe care o aveţi în mod cert atunci când alergaţi cu căruciorul pentru prima oară.

Protejaţi-vă copilul de vremea nefavorabilă

Gândiţi-vă că oricât de frig ar fi afară, voi vă veţi încălzi după numai câteva minute de alergare, în timp ce copilul, nu. Asiguraţi-vă că îl îmbrăcaţi adecvat temperaturii din termometre. Dacă este rece, bate vântul sau plouă, puteţi folosi prelata specială care se poate cumpăra opţional şi care acoperă căruciorul, ţinând copilul la adăpost.

De asemenea, adaptaţi-vă programul de antrenament în funcţie de vreme şi fiţi pregătiţi să reveniţi acasă mai devreme decât vă planificaseți.

BONUS

Există şi un beneficiu al alergării împingând un cărucior, şi anume rezistenţa pe care acesta o opune. Veţi avea aceeaşi senzaţie ca atunci când alergaţi la deal, doar că de data aceasta sunteţi pe teren plat. Dacă pe traseu chiar întâlniţi un deal, vă veţi simţi ca la un antrenament de forţă. Fiecare pas făcut va fi ca şi când aţi face genuflexiuni.

Alergare plăcută și fără incidente!

Citește și: Ghid de alergare pe nisip cu Paul Dicu

Urmărește RunningMag.ro pe FacebookYouTubeTwitterInstagramGoogle + și Mixcloud

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

20 + 1 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.